ZESPÓŁ SZKÓŁ  EKONOMICZNYCH i TECHNICZNYCH 
im. S. MIKOŁAJCZYKA

w PASŁĘKU

 

 

 

PROGRAM

WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

2017 - 2020

  

  

II Liceum Ogólnokształcące

  

 

   

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

Wstęp

Podstawa prawna

I Misja szkoły. Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej

II Wizja szkoły. Sylwetka absolwenta

III Cele pracy wychowawczej  

IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:

I     Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

II    Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych

III   Równe szanse startu życiowego młodzieży

IV   Zdrowy styl życia  

V    Umiejętności uniwersalne

VI   Wspieranie działań wychowawczych rodziny

V Ewaluacja Programu Wychowawczego

Aneks nr 1 – rok szkolny 2018/2019

Aneks nr 2 – rok szkolny 2019/2020

Aneks nr 3 – rok szkolny 2020/2021

Aneks nr 4 – rok szkolny 2021/2022

 

Wstęp

 

II Liceum Ogólnokształcące funkcjonuje w Zespole Szkół Ekonomicznych i Technicznych

w Pasłęku jako innowacja pedagogiczna wpisywana corocznie do rejestru innowacji Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Uczniowie liceum ogólnokształcącego /ok.70/ realizują program nauczania identyczny z innymi liceami ogólnokształcącymi, a ponadto w cyklu trzyletnim realizowany jest dodatkowo cykl zajęć związanych z elementami kształcenia wojskowego. Stąd wynika nieco odmienna sylwetka absolwenta, którego ma ukształtować okres edukacji i wychowania w szkole.

 

W liceum ogólnokształcącym realizuje się Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny, który opiera się na hierarchii wartości zgodnej z przepisami prawa oświatowego, dokumentami obowiązującymi w placówce oraz z przyjętą koncepcją pracy szkoły modyfikowaną corocznie i zawartą w Planie Pracy Szkoły. Hierarchia tych wartości jest przyjęta przez społeczność szkolną reprezentowaną przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Ważnym elementem programu jest kultywowanie tradycji

i ceremoniału szkolnego, pielęgnowanie postaw patriotycznych i postawy obywatelskiej.

 

Modyfikacja Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego poprzedzona została diagnozą mającą na celu m.in. bieżącą identyfikację czynników ryzyka i przejawów zachowań dysfunkcjonalnych występujących wśród uczniów.

 

Realizacji Szkolnego  Programu  Wychowawczo-Profilaktycznego przyświeca idea, że jest on wspólną sprawą, wspólnym dziełem całej szkolnej społeczności, przy czym uwzględnia specyfikę kształcenia i wychowania uczniów klas liceum ogólnokształcącego z elementami kształcenia wojskowego. Przyjęte cele są możliwe do realizacji, co wynika z ich dostosowania do potrzeb i możliwości uczniów, potencjalnych i realnych oczekiwań rodziców oraz możliwości i zaangażowania nauczycieli.

 

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem równorzędnie i równolegle realizowanym w rodzinie i szkole.  Placówka szkolna w swojej działalności uwzględnia korelację woli i oczekiwań rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa ogłaszane na dany rok szkolny. Dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny jest rolą szkoły towarzyszącą jej podstawowej funkcji edukacyjnej.

Wychowanie w szkole ponadgimnazjalnej rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, moralnej (duchowej) i społecznej, zaś ów proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania

z zakresu profilaktyki problemów młodzieży.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne oraz określa konkretne działania, sposoby i formy ich realizacji oraz wskazuje terminy i osoby za  realizację odpowiedzialne.

 

Założenia pracy wychowawczo-profilaktycznej oparte są na niżej wymienionych  dokumentach prawnych regulujących zasady funkcjonowania organów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku. I tak:

 

- zadania nauczycieli określa Statut Szkoły,

- zadania wychowawcy wymienia Statut Szkoły

- zadania pedagoga szkolnego wymienione są w Statucie Szkoły,

- zasady współpracy nauczycieli i rodziców określa Statut Szkoły,

- prawa rodziców znajdują się w Statucie Szkoły,

- prawa i obowiązki uczniów wyszczególnione są w Statucie Szkoły,

- zasady oceniania zachowania uczniów reguluje dokument Wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych 

i Technicznych w Pasłęku,

- Procedury Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i konfliktowych porządkują sposoby działania w sytuacjach napięcia, stresu czy destabilizacji ładu i porządku.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizuje się dzięki: powszechnej znajomości założeń tegoż programu, zaangażowaniu i współpracy wszystkich podmiotów szkolnej społeczności, respektowaniu ich praw oraz uwzględnianiu kompetencji organów szkoły, współdziałaniu ze środowiskiem zewnętrznym szkoły oraz współodpowiedzialności za efekty realizacji programu.

 

Podstawa prawna:

·       Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

·       Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

·       Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).

·       Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

·       Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

·       Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).

·       Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).

·       Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).

·       Obowiązujące Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny

·       Statut Szkoły

 

 

 

 

 

I Misja szkoły:

 

 

„ UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA”

                              Seneka

 

 

Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej:

 

 

„BUDOWA KOMPLEKSOWO ODDZIAŁUJĄCEGO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MAJĄCEGO NA CELU WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBISTY UCZNIÓW W WYMIARZE INTELEKTUALNYM, PSYCHICZNYM, SPOŁECZNYM, ZDROWOTNYM, ESTETYCZNYM, MORALNYM I DUCHOWYM”.

 

 

 

II Wizja szkoły:

 

„WYCHOWANIE CZŁOWIEKA ODPOWIEDZIALNEGO, ŚWIADOMEGO PODEJMOWANYCH DECYZJI I OTWARTEGO NA ŚWIAT”

 

 

Sylwetka  absolwenta   Liceum Ogólnokształcącego nr 2 w Pasłęku

Absolwent potrafi:

a)    w sposób szczególny okazywać szacunek dla symboli narodowych,

b)    stanowić wzór do naśladowania (postawa patriotyczna i obywatelska),

c)     przestrzegać zasad dobrych obyczajów i kultury,

d)    przestrzegać zasad tolerancji, moralności, etyki  i honoru,

e)    ponosić odpowiedzialność za własne słowa i czyny,

f)      przestrzegać norm współżycia społecznego oraz respektować normy obowiązujące w środowisku szkolnym,

g)    szanować godność i nietykalność drugiego człowieka,

h)    podejmować odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,

i)      szanować potrzeby innych i być chętnym do niesienia pomocy, (twórczo i aktywnie działać na rzecz innych),

j)      odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych,

k)     zdobywać i poszerzać wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,

l)      szanować i kultywować tradycje rodzinne, regionalne i narodowe,

m)  dbać o środowisko naturalne,

n)    współpracować w grupie,

o)    dbać o zdrowie i sprawność fizyczną.  


 

 III   Cele pracy wychowawczej

 

Cel główny:

Wychowanie w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej  i społecznej, które powinno być wzmacniane  i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.

 

Cele operacyjne:

 

  1. Sfera fizyczna (F)
  • promowanie zdrowego stylu życia

·       dbałość o zdrowie, rozwój fizyczny, umiejętność zdrowego stylu życia

 

  1. Sfera emocjonalna (E)

·       radzenie sobie w sytuacjach trudnych i problemowych, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób

·       konstruktywne funkcjonowanie w sytuacjach konfliktowych, stosowanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych we własnych środowiskach

 

  1. Sfera intelektualna (I)
  • motywacji jako podstawy do pracy nas sobą, odkrywania osobistych możliwości

·       poprawne porozumiewanie się językiem ojczystym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznych i wystąpień publicznych

·       planowanie, organizowanie i ocenianie własnego procesu uczenia się

      i przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę

·       znajomość zasad poruszania się na rynku pracy

·       poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych

źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną

 

  1. Sfera duchowa/moralna (D)
  • poszanowanie godności człowieka
  • poszanowanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, regionalnych, narodowych

·       szacunek dla dobra wspólnego w społeczności szkoły i w innych społecznościach, w których przyjdzie im funkcjonować

·       rozbudzanie uczuć patriotycznych i obywatelskiego obowiązku

  • rodzina jako jedna z najważniejszych wartości

 

 

  1. Sfera społeczna (S)
  • kształtowanie osobowości w naszych wychowankach, tj.:
  • umiejętności określania osobistych potrzeb i interesów oraz ich zaspokajania na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych
  • umiejętności konstruktywnego, realistycznego określania osobistych celów życiowych, ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie
  • umiejętności brania na siebie odpowiedzialności za siebie i za efekty swojego postępowania wobec innych
  • umiejętności niezbędnych do przygotowania się do życia w rodzinie,

w społeczności lokalnej i w demokratycznym państwie, zgodnie z przekazem tradycji kulturowej i poczuciem więzi z otoczeniem społecznym( rodzina, środowisko lokalne, region, państwo)

  • umiejętności intrapsychicznych i interpersonalnych, umożliwiających rozpoznawanie i wyrażanie osobistych możliwości, potrzeb, zachowań i postaw w sytuacjach społecznych oraz do komunikowania się z innymi ludźmi i ich rozumienia
  • postaw prospołecznych i umiejętności wchodzenia w konstruktywne relacje na terenie szkoły rozumianej jako wspólnota nauczycieli i uczniów
  • szanowanie i kultywowanie tradycji regionalnych, narodowych

·       dbałość o kulturę osobistą

·       efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi między ludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie w granicach obowiązujących norm

·       funkcjonowanie w rolach społecznych

·       skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach interpersonalnych

i społecznych

 


 

IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:

 

I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

 

II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych

 

III Równe szanse startu życiowego młodzieży

 

IV Promocja zdrowia

 

V Umiejętności uniwersalne

 

VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny

 

 

 

Realizacja zadań  jest wspólnym działaniem dyrekcji, nauczycieli, pedagoga, nauczyciela bibliotekarza, pielęgniarki. Szkołę w działaniach wychowawczych wspierają rodzice i  przedstawicie instytucji współpracujących ze szkołą.

Zakres działań jest zgodny z rocznym Planem Pracy Szkoły.                        

 


 

I     Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.

S, I

1.Rozpoczęcie roku szkolnego. 

 

2.Ślubowanie klas pierwszych.

 

3.Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych

 

4.Diagnoza uczniów ze specyficznymi problemami. Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia, indywidualizacja pracy wg zaleceń PPP.

 

 

wychowawcy klas I

pedagog, nauczyciele

IX 2017

 Uczeń

- zna nowych kolegów

i nauczycieli

 

 

2.Zapoznanie uczniów każdej klasy z uregulowaniami Statutu Szkoły i WZO.

S

1.Zapoznanie ze Szkolnym Programem Profilaktyki, z Programem Wychowawczym, Statutem Szkoły, Procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych.

2.Podanie treści dokumentów na lekcjach wychowawczych. Upowszechnienie dostępu do nich.

 

wychowawcy

IX 2017

Uczeń:

- zna treść podstawowych dokumentów

- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja

-respektuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym

 

3.Stosowanie procedur demokratycznych.

S

1.Wybory samorządów klasowych i Samorządu Uczniowskiego.

opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klas

uczniowie

Wrzesień-październik 2017

Uczeń:

- zna procedury wyborów do SU

 

- uczestniczy w wyborach do SU

 

- dokonuje odpowiedzialnych wyborów

4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i  obywatelskich.

 

S

1.Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).

 

2.Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.

 

3.Udział młodzieży w przedsięwzięciach szkolnych

nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły

 

 nauczyciele

historii

 

 

 

nauczyciele, wychowawcy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- osobiście angażuje się w życie szkoły

-zna przeszłość historyczną  miejscowości, regionu, kraju

-dostrzega wkład

i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi

i europejskimi

-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne

- kultywuje polskie tradycje

- Wzrost zaangażowania uczniów w działaniach szkolnych

5.Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki

w środowisku.

S

1.Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów i ich rodziców, Ogólnopolski Tydzień  Kariery dla uczniów i gimnazjalistów, Dni Rodziny dla uczniów i lokalnej społeczności.

 

 

dyrekcja

nauczyciele

 

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- czuje się członkiem szkolnej społeczności

- wzrost zaangażowania ucznia w działania lokalne

- dostrzega rolę

i znaczenie szkoły

w lokalnym środowisku

 

 II    Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych

                                                   

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania

 Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia.

D

1.Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne), przestrzeganie zasad savoir-vivre.

 

2.Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.

 

3.Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań.

 

4.Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się,  przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości.

 

wszyscy pracownicy szkoły

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- zna savoir- vivre, tj. zasady, normy,

 formy grzecznościowe obowiązujące w grupie

 

- potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole

i poza nią

- w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe

-potrafi wartościować zachowanie swoje i innych

-pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru

-przestrzega norm współżycia społecznego

2.Umożliwianie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki,

upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych.

I

1.Tworzenie sytuacji dających możliwość sprawdzenia kulturalnych nawyków poprzez organizację: wycieczek, wyjść do teatru, kina, uczestniczenie w imprezach organizowanych przez szkołę i miasto.

 

2.Uczestniczenie w Narodowym Czytaniu. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa –Priorytet 3

 

wychowawcy

nauczyciele

bibliotekarz

w ciągu roku szkolnego

Uczeń :

- uczestniczy

w szkolnych wycieczkach, wyjściach do teatru, kina, w szkolnych

i lokalnych imprezach

- uczestniczy w projektach w ramach Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa

3.Rozwijanie obowiązkowości i punktualności uczniów.

I, S

1.Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego.

2.Organizacja zajęć dotyczących planowania i oceniania własnego procesu uczenia się.

3.Stosowanie w szkole jednolitego systemu usprawiedliwień nieobecności zwolnień z zajęć.

4.Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień.

5.Konsekwentne przestrzeganie procedur w przypadku wagarów uczniów.

6.Pogadanki na godzinach wychowawczych, pokazywanie właściwego wzorca.

7.Spotkania z pedagogiem - uświadomienie uczniom zagrożeń,  skutków wagarowania i konsekwencji wynikających z dużej absencji.

8.Korespondencja z rodzicami przy pomocy Dziennika Elektronicznego

9.Indywidualne kontakty z rodzicami (powt. VI)

10.Nagradzanie uczniów ze  100%  frekwencją i uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych.

 

dyrekcja

pedagog

wychowawcy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- systematycznie uczestniczy

w zajęciach

 

- umie zaplanować

i obiektywnie ocenić własny proces uczenia się

 

-wyróżniający się uczniowie są nagradzani za wzorowe

wywiązywanie się ze szkolnych obowiązków

4.Kształtowanie postaw prawdy i uczciwości.

D

1.Piętnowanie ściągania i posługiwania się efektami cudzej pracy. Przestrzeganie praw autorskich.

2.Docenianie zachowań uczniów, którzy potrafią przyznać się do winy.

 

nauczyciele

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- zna prawo autorskie

i konsekwencje wynikające

z nieprzestrzegania prawa

 

- potrafi przyznać się do niesamodzielności w wykonywaniu zadania i ponieść konsekwencje

 

- naprawia błąd

 – samodzielnie wykonuje zadanie

 

 

 

 

III    Równe szanse startu życiowego młodzieży

 

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania/ formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań.

 

I

1.Koła zainteresowań.

 

2.Udział w konkursach i olimpiadach

 

3.Warsztaty z matematyki w ramach projektu Inżynieromanii

dyrekcja

nauczyciele

n-le matematyki

 

w ciągu roku szkolnego

 

wrzesień 2017, maj-czerwiec 2018

Uczeń:

- uczestniczy

w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania

 

- poszerza wiedzę, umiejętności

 

- rozwija zdolności

 

- realizuje pasje

2.Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

I

1.Pomoc pedagoga, wychowawcy, stworzenie IPET i arkusza wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze.

 

2.Budowanie klimatu akceptacji, poszanowania

i wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych.

 

wychowawcy

pedagog

nauczyciele

wrzesień, w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- jest objęty indywidualną opieką pedagogiczno- psychologiczną

 

- uczestniczy

w zajęciach rewalidacyjnych, specjalistycznych

 i dydaktyczno- wyrównawczych

 

- ma wsparcie

w pokonywaniu wszelkich trudności

 

- dobrze sobie radzi

z obowiązkami szkolnymi

 

- dobrze czuje się

w szkole

3.Diagnozowanie sytuacji konfliktowych.

S

1.Podejmowanie działań  w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

 

2.Warsztaty na temat pokojowego rozwiązywania konfliktów.

 

pedagog

wychowawcy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- zna i stosuje metody pokojowego rozwiązywania konfliktów

 

W szkole panuje dobra atmosfera pracy.

4.Rozpoznanie potrzeb uczniów.

I

1.Diagnozowanie uzdolnień, potrzeb, i możliwości uczniów.

 

2.Pomoc w wypełnianiu wniosków o stypendia, współpraca z MOPS, policją i innymi instytucjami.

 

pedagog

wychowawcy

 

 

wrzesień

Potrzeby ucznia są rozpoznawane

i zaspakajane.

5.Wychowanie do życia w rodzinie

S

1.Dni Rodziny – spotkanie pokoleń, wykład, warsztaty, zabawy kształcące umiejętność rozumienia  różnych ról w życiu rodzinnym, uczące prawidłowej komunikacji.

 

2.Przedmiotowe zajęcia edukacyjne wskazujące na wagę rodziny w życiu jednostki i społeczeństwa.

 

 

nauczyciele,

wychowawcy

czerwiec, w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-rozumie znaczenie rodziny w życiu każdego człowieka

 

-umie podjąć określone role w życiu rodzinnym

 

- zna sposoby prawidłowego komunikowania się

w rodzinie

 

- umie rozwiązywać konflikty rodzinne

 

6.Edukacja regionalna

D

1.Możliwość uczestniczenia w imprezach regionalnych (np. jarmarki, festyny, odpusty) poprzez wystawianie własnych stanowisk.

 

społeczność szkolna

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- aktywnie uczestniczy w imprezach

o charakterze lokalnym

i regionalnym

 

- zna regionalne obrzędy, tradycje, rodzinne zwyczaje

7.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych

 i podejmowania decyzji.

 

 

S,I

1.Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia.

 

2.Udostępnianie i upowszechnianie informacji

dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia.

 

3.Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu

i poziomu egzaminu maturalnego.

 

4.Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Ogólnopolski Tydzień Kariery.

 

doradca zawodowy

 

 

nauczyciele przedmiotów

ogólnokształcących

pedagog

 

 

doradca zawodowy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-potrafi wyznaczać życiowe cele ,

- świadomie podejmuje decyzje związane

z życiem osobistym

i zawodowym,

 

- może liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej

8.Rozwijanie umiejętności autoprezentacji

i wystąpień publicznych.

S, I

1.Stwarzanie możliwości do przygotowania i wygłoszenia na forum przygotowanych przez ucznia prezentacji, referatów, przemówień.

nauczyciele

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- jest przygotowany do wystąpień publicznych merytorycznie

i psychicznie

9.Objęcie opieką uczniów słabszych

D,E

1.Prowadzenie zajęć  dydaktyczno –wyrównawczych, przedmiotowych zajęć dodatkowych

i indywidualnych konsultacji.

 

2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

 

nauczyciele

pedagog

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-  jest objęty opieką związaną z pokonywaniem przez niego problemów

z przyswajaniem wiedzy i umiejętności,

 

- uczestniczy

w zajęciach

 i dydaktyczno- wyrównawczych

 

- dobrze sobie radzi

z obowiązkami szkolnymi

 

- dobrze czuje się

w szkole

10. Promowanie indywidualizacji kształcenia,

promowanie uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce.

E,I

1.Prezentowanie sukcesów uczniów (eksponowanie zdobytych dyplomów i wyróżnień, prezentowanie osiągnięć na forum klasy i szkoły oraz na zebraniach

z rodzicami, przyznawanie nagród rzeczowych, itp.)

 

dyrekcja,

wychowawcy

nauczyciele

na zakończenie I i II semestru

Uczeń:

- wszechstronnie rozwija intelekt,

 

- bierze udział

w konkursach

i olimpiadach przedmiotowych

 

-bierze udziału

w różnorodnych projektach edukacyjnych,

 

- jest doceniany na forum szkoły

11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji,

rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.

I

 1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.

 

2.Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.

 

 

3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.

 Warsztaty z Cyberprzemocy

 

 4.Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.

 

dyrekcja, pedagog,

nauczyciele,

bibliotekarz, 

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- korzysta z technologii komputerowych

i technik multimedialnych,

 

- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,

 

- rozwija zainteresowań                     i zdolności,

 

- poznaje kulturę innych narodów

- jest świadomy zagrożeń wynikających

z korzystania ze środków masowego przekazu

  

 

 

 IV   Zdrowy styl życia

 

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania

 

 Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia     w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia                 i nawiązania prawidłowych kontaktów.

 

S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych.

2.Spotkania z rodzicami.

3.Diagnoza problemów w kl. I.

 

 

 

 

 

 

 

dyrekcja

pedagog wychowawcy klas I

nauczyciele

 

 

 

 

wrzesień

Uczeń:

-czuje się w szkole dobrze

-utożsamia się z zespołem klasowym

 

-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu

 

-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej

w klasie

 

-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy

2.Integracja osób niepełnosprawnych                    z klasą oraz pomoc w poprawnym funkcjonowaniu ucznia w szkole.

 

S

1. Rozpoznanie problemu, zapoznanie z dokumentacją ucznia.

2.Pomoc szkoły rodzicom dziecka niepełnosprawnego

dyrekcja

pedagog wychowawcy klas

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- czuje się w szkole dobrze

-utożsamia się z zespołem klasowym

 

-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu

 

-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej

w klasie

 

-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy

-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej

w klasie

 

3.Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia               i nawiązania prawidłowych kontaktów.

 

S

1.Wycieczki klasowe i szkolne.

2. Uroczystości klasowe i szkolne.

3.Wymiana młodzieży z zagranicą.

 

 

dyrekcja,

pedagog, wychowawcy klas, nauczyciele języków obcych

w ciągu roku szkolnego

j.w

4. Promowanie aktywności fizycznej.

F

1. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.

2.Lekcje wychowawcze

i tematyczne promujące aktywny styl życia.

3.Aktywny udział w lekcjach  w-f.

4.Zachęcanie do udziału w  reprezentowaniu   szkoły w zawodach sportowych oraz kibicowanie takiemu działaniu.

 

wychowawcy

nauczyciele

w-f

 

 

 

 

 

Uczeń:

-jest świadomy, że ruch ma istotny wpływ na stan fizyczny

 i psychiczny człowieka

 

-chętnie uczestniczy w zajęciach wf oraz w wybranych formach aktywności fizycznej

 

5.Profilaktyka uzależnień.

a) profilaktyka antynikotynowa

 

b) profilaktyka antyalkoholowa

 

c) profilaktyka przeciw uzależnieniom od narkotyków, dopalaczy i innych środków zmieniających  świadomość

F

1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.

 

2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.

3.Szkodliwy  wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.

·       lekcje wychowawcze

i tematyczne na temat uzależnień

·       filmy na godzinie wychowawczej

·       tablice informacyjne

·       ulotki, broszury

·       zajęcia warsztatowe

·       współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki

·       pedagogizacja

nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy,  i innych współczesnych uzależnień.

pedagog wychowawcy

nauczyciele

pielęgniarka

bibliotekarz

 

Uczeń:

- systematycznie uczestniczy

w zajęciach

z zakresu profilaktyki uzależnień

 

-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy

i skutki społeczne

 

-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka

 

-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem.

 

6. Racjonalne odżywianie.

F, I

1.Lekcje wychowawcze                  

  i tematyczne dotyczące zdrowego odżywiania.

2.Lekcje wychowawcze                      i tematyczne na temat bulimii i anoreksji a także otyłości u nastolatków.

3. Organizowanie w szkole Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania.

 

wychowawcy

nauczyciele

pielęgniarka

 

 

Uczeń:

-zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania

 

-zna przyczyny

i skutki otyłości

 

V   Umiejętności uniwersalne

 

Zadania szczegółowe

Strefa

Działania

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1. Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii, emocji, dobrego komunikowania się z innymi.

 

E, S

1.     Zajęcia warsztatowe uczące komunikacji niewerbalnej, aktywnego słuchania, stosowania wypowiedzi w języku Ja, postawa asertywna.

pedagog

wychowawcy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

jest tolerancyjny

i życzliwy

 

 -precyzyjnie formułuje myśli

 

 -zabiera głos w dyskusji

 

- umie słuchać

 

-rozróżnia uczucia agresywne jako niepożądane

i asertywne jako pożądane.

2.Nabywanie umiejętności uczenia się.

I

1.     Zapoznanie uczniów z higieną pracy umysłowej.

 

2.     Zapoznanie z metodami i technikami uczenia się, sposobami poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.

 

wychowawcy

nauczyciele

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-pracuje w miarę swych możliwości

 

 -korzystając z pomocy nauczycieli

uczestniczy w dodatkowych zajęciach

 

-pokonuje napotykane trudności

 

-dokonuje samooceny

 

-posiada wiedzę

i umiejętności

z przedmiotów nauczania i potrafi

z nich korzystać

 

-umie znaleźć potrzebne mu informacje

 

-potrafi posługiwać się określonymi narzędziami i urządzeniami

 

-umie zaplanować swoją pracę, szanuje czas swój i innych

 

-naukę i obowiązki szkolne traktuje jako element budowania swojej przyszłości zawodowej

 

- jest świadom konieczności ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wymaganiom współczesnego świata

3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji

 

 

 

 

E, S

1.Lekcje wychowawcze dotyczące przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania

2. Przestrzeganie procedur postępowania z uczniem w sytuacjach kryzysowych wypracowanych przez szkołę.

3.Warsztaty na temat konstruktywnego rozwiązywania konfliktów - współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki.

pedagog

wychowawcy

nauczyciele

 

 

dyrekcja

n-le

pedagog

w ciągu roku szkolnego

 

w trudnych sytuacjach, w razie potrzeb

Uczeń:

-potrafi rozwiązywać sytuacje trudne

- potrafi wartościować zachowanie swoje i innych

 

Uczeń:

-przygotowany jest do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, w tym radzenia sobie z agresją.

4. Nabywanie umiejętności pracy

w grupie.

 

S

1.     Zadania do realizacji w losowo wybranych grupach.

2.     Organizowanie uroczystości szkolnych integrujących społeczność uczniowską (Walentynki, Mikołajki itp.)

 

 

nauczyciele

wychowawcy

SU, opiekun samorządu

 

Uczeń:

- Stosuje normy współżycia

w klasie, szkole i środowisku

 

-umie żyć i pracować w grupie, stosuje się do obowiązujących w niej norm i reguł, ale nie bezkrytycznie

 

- pracując w zespole ma świadomość, że realizuje nie tylko swoje cele osobiste, ale także ogółu,

- przestrzega norm współżycia społecznego

5.Przybliżenie zasad tolerancji.

 

S, D

Zajęcia na godzinach wychowawczych i zajęciach lekcyjnych ( w tym szczególnie: język polski, historia, religia).

wychowawcy

nauczyciele

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-lubi ludzi

 

-umie zachować się odpowiednio wobec wszelkich odmienności

 

- szanuje godność i nietykalność drugiego człowieka

 

- jest dumny ze swojego pochodzenia (dobry patriota)

 

6. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych.

 

S, D, E

1.Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, organizowanie zbiórek pieniędzy i innych rzeczy dla potrzebujących( udział w akcjach: „Nakręć się na pomaganie”, Szlachetna paczka”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Góra Grosz”, pomoc zwierzętom w pasłęckim schronisku, zbiórka zabawek dla potrzebujących dzieci, Sprzątanie świata, Dzień Dawcy Szpiku

 

2.Pomoc koleżeńska (pomaganie w nauce).

pedagog

wychowawcy

nauczyciele

SU, opiekun SU

w razie potrzeby

Uczeń:

-potrafi dostrzegać ludzi potrzebujących pomocy

 

-wie, jak im pomóc lub gdzie szukać pomocy (zna instytucje pomocy społecznej i wie jak do nich dotrzeć)

- bierze udział w akcjach charytatywnych,

chętnie angażuje się

w wolontariat

- jest uwrażliwiony na problemy osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej

7. Radzenie sobie ze stresem.

E

1. Wspieranie młodego człowieka

w sytuacji stresu psychicznego.

2. Wsparcie uczniów i rodziców

w sytuacji stresu egzaminacyjnego.

3. Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży.

pedagog, wychowawcy

doradca zawodowy

Przez cały czas w razie potrzeb, przed egzaminami maturalnymi

Uczeń:

- jest przygotowany do radzenia sobie w sytuacji stresu psychicznego

 

 

 

               

VI   Wspieranie działań wychowawczych rodziny

 

Zadania szczegółowe

Strefa

Działania

Realizator działań

Termin

Efekty działań

1. Stworzenie warunków do wspierania rodziców

w działaniach wychowawczych.

S

1.Przedstawienie rodzicom zasad współpracy między nimi a szkołą.

 

2.Wybór trójek klasowych.

 

3.Wybór Rady Rodziców.

 

4.Współpraca nauczycieli z Radą Rodziców i pozostałymi rodzicami.

 

5.Udział rodziców w organizacji imprez klasowych.

 

6.Udział w tworzeniu szkolnej 

dokumentacji: Programu Wychowawczego, Szkolnego Programu Profilaktyki.

 

7.Organizowanie spotkań klasowych z rodzicami.

 

8.Organizowanie różnych form pedagogizacji rodziców (spotkania z pedagogiem szkolnym, prelekcje, konsultacje  z udziałem zaproszonych specjalistów).

 

9.Organizowanie Dni Rodziny.

dyrekcja

wychowawcy

pedagog

nauczyciele

 rada Rodziców, dyrekcja

wrzesień, cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czerwiec

Rodzice:

- znają i rozumieją potrzeby szkoły

 

- współdecydują o procesie wychowania w szkole

 

- znają podstawowe szkolne dokumenty, wiedzą gdzie w/w dokumentacja jest dostępna

 

- angażują się w życie szkoły i klasy

 

- uczestniczą

w wywiadówkach

 

- uczestniczą

w pedagogizacji

 

- znają i rozumieją problemy swoich dzieci

 

-wspomagają szkołę

 w rozpoznaniu potrzeb uczniów

2.Współpraca

z rodzicami

w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

S

1.Nawiązanie kontaktów z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze.

 

2. Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

 

pedagog

wychowawcy

 w ciągu roku

- znają i rozumieją problemy swoich dzieci

 

-wspomagają szkołę

 w rozpoznaniu potrzeb uczniów

 

- współuczestniczą

w rozwiązywaniu konfliktów dzieci

3. Praca z młodzieżą i rodzicami nad poprawą frekwencji i wyników w nauce

S

1.     Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień

2.     Korespondencja z rodzicami przy pomocy Dziennika Elektronicznego

3.     Indywidualne kontakty z rodzicami

pedagog

wychowawcy

pierwsza wywiadówka, przez cały rok szkolny

- rodzice znają zasady usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień

- W Dzienniku Elektronicznym  odnotowywane są wszelkie kontakty z rodzicami.

-Nauczyciele                                     z wychowawcą i rodzicami omawiają trudności w nauce u poszczególnych uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

V Ewaluacja Programu Wychowawczego

 

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)     obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)     analizę dokumentacji,

3)     przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

4)     rozmowy z rodzicami,

5)     wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

6)     wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.

Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.

 

 

1.    Ewaluacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego odbywa się co trzy lata poprzez:

 

·       przeprowadzenie przez nauczycieli ankiet dla rodziców, uczniów i nauczycieli dotyczących spraw wychowawczych w szkole

·       sporządzenie raportu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i jego analiza na posiedzeniach Rady Pedagogicznej

·       przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym

·       podsumowanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

 

2.     Wskaźniki ewaluacji Programu Wychowawczo- Profilaktycznego

Ilościowe:

·       obecność uczniów na zajęciach szkolnych

·       liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, edukacyjnych

·       liczba uczniów z problemami wychowawczymi

·       liczba uczniów biorących udział w konkursach, liczba finalistów, laureatów

·       ilość wycieczek organizowanych przez szkołę

·       liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły, uczestniczących w zebraniach i wywiadówkach

Jakościowe:

·       aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i w wydarzeniach pozaszkolnych

·       umiejętności, wiedza i postawy uczniów

·       samopoczucie uczniów zarówno w klasie i szkole, jak i poza nimi

·       poprawa frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych

·       przestrzeganie zasad sformułowanych w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym

·       postęp w zachowaniu i nauce (oceny śródroczne i roczne)

·       współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem.

·        


 

 

ANEKS NR 1

 

W roku szkolnym 2017/2018 w II Liceum Ogólnokształcącym została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

I.                 Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:

·       Kontynuować lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.

·       Kontynuować warsztaty z Cyberprzemocy dla uczniów klas pierwszych,

·       Organizować spotkania dla rodziców, na których rodzice zostaną wyposażeni w wiedzę na temat zagrożeń płynących z Internetu i zasad bezpiecznego korzystania z niego, większa kontrola rodzicielska  podczas korzystania z komputera w domu, uświadomienie rodzicom, że potrafią zablokować niektóre strony internetowe czy to przez program filtrujący, czy przez ustawienia przeglądarki internetowej,

·       Uświadamiać przez wychowawców uczniów na lekcjach wychowawczych i rodziców na zebraniach o odpowiedzialności karnej za przestępstwa w Internecie,

·       Dzięki zakupie dodatkowego sprzętu, oprogramowania w ramach projektu „ Remont infrastruktury szkolnej placówek oświatowych Powiatu Elbląskiego wraz z wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny i materiały dydaktyczne” należy poszerzać zajęcia dydaktyczne o doświadczenia, eksperymenty,

·       Zorganizować w roku szkolnym 2018/2019 Dzień Nauki,

·       Prowadzić zajęcia dydaktyczne prezentujące, w jaki sposób wyszukiwać informacje z danego przedmiotu,

·       Zachęcać uczniów do poszukiwania nowych informacji poprzez tworzenie prezentacji multimedialnych,

·       Organizować więcej wycieczek dydaktycznych i zachęcać młodzież do udziału w nich.

II.               Wnioski z nadzoru:

1. Wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizowanie wycieczek kulturalno-dydaktycznych (w miarę możliwości finansowych pokrywać koszty związane z wycieczkami rada rodziców),

2. Zachęcić nauczycieli do organizowania wycieczek,

3. Zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.

III.              Uwagi do realizacji programu wniesione przez nauczycieli:

1.     Zmiana zapisu dotycząca organizacji zajęć integracyjnych.

2.     Ewaluacja wybranego obszaru P W-P powinna odbywać się raz w roku i wpływać powinna na modyfikację wybranych treści.

 

Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru i uwag wniesionych przez nauczycieli została przeprowadzona modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2018/2019 o następujące działania:

I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

Zmiana zapisu dotycząca organizacji zajęć integracyjnych. Wprowadzenie zajęć integracyjnych jako formy realizacji przy ślubowaniu klas pierwszych i otrzęsinach

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1. Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.

 

 

 

 

S

 

 

 

 

 

 

1.      Rozpoczęcie roku szkolnego.

2.      Ślubowanie klas pierwszych- zajęcia integracyjne, otrzęsiny.

3.      Zajęcia integracyjne zaproponowane przez wychowawców klas(np. wycieczki, spotkania)

 

 

 

wychowawcy klas I

pedagog

 

 

 

IX

 

 

 

 

 

 Uczeń:

- zna treść podstawowych dokumentów

 

- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja

 

- zna nowych kolegów

i nauczycieli

 

 

III    Równe szanse startu życiowego młodzieży

 

Wprowadzenie nowego działania

Kontynuowanie warsztatów z zagrożeń współczesnego świata oraz  Cyberprzemocy oraz uwzględnieniu tych treści na zajęciach z TI. Działania przeznaczone do realizacji nie tylko w klasach pierwszych

NP- zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania/ formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań.

 

I, S

4.Zorganizowanie w roku szkolnym 2018/2019 Dnia Nauki

dyrekcja

nauczyciele

 

w ciągu roku szkolnego

 

 

Uczeń:

- uczestniczy

w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania

 

- poszerza wiedzę, umiejętności

 

- rozwija zdolności

- realizuje pasje

11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji,

rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.

I

 3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.

 Warsztaty z Cyberprzemocy

 

 4. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.

dyrekcja, pedagog,

nauczyciele,

bibliotekarz, 

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- korzysta z technologii komputerowych

i technik multimedialnych,

 

- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,

 

- rozwija zainteresowań                     i zdolności,

 

- poznaje kulturę innych narodów

- jest świadomy zagrożeń wynikających

z korzystania ze środków masowego przekazu

 

IV. Zdrowy styl życia

kontynuacja działania poprzez zwiększenie nacisku na częstotliwość organizowanych wycieczek i większe zaangażowanie uczniów do udziału w wycieczkach

NP:

1.wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizowanie wycieczek kulturalno-dydaktycznych (w miarę możliwości finansowych pokrywać koszty związane z wycieczkami rada rodziców)

2.zachęcić nauczycieli do organizowania wycieczek,

 

3.Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia               i nawiązania prawidłowych kontaktów.

 

S

1. Wycieczki klasowe i szkolne

 

 

 

dyrekcja,pedagog, wychowawcy klas,

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- czuje się w szkole dobrze

-utożsamia się z zespołem klasowym

 

-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu

 

-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy

 

 

 

 


 

ANEKS NR 2    

 

 

W roku szkolnym 2018/2019 w Liceum Ogólnokształcącym nr 2 została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

IV.             Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:

  1. Szkoła pomaga uczniom wyznaczać życiowe cele, co należy kontynuować w działalności szkoły, zwłaszcza w pracy doradcy zawodowego.
  2. Szkoła podejmuje działania, aby uczniowie potrafili świadomie podejmować decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym.
  3. W szkole uczniowie mogą liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej.
  4. Rodzice pokładają dużo wiary w to, że szkoła pomoże ich dzieciom uczącym się w liceum ogólnokształcącym, mającym w perspektywie zdobycie dalszego wykształcenia obrać właściwą ścieżkę zawodową i należy czynić wszystko, aby to przekonanie podtrzymać/wzmacniać.
  5. Należałoby dotrzeć do uczniów, którzy przyznają, że nie potrafią świadomie podejmować decyzji osobistych i zawodowych już na początku ich edukacji w szkole (np. poprzez przeprowadzanie adekwatnych ankiet już w I klasie).
  6. Podobnie jw. należałoby dążyć do tego, by o swej przyszłości zawodowej rozmawiali w szkole, a nie głównie z kolegami i rodzicami, czyli z zamkniętym zazwyczaj na świat środowiskiem (rodzice zwykle maja nikłe pojęcie o uczelniach wyższych, a koledzy/koleżanki często kierują się „modą” i bieżącymi trendami).
  7. Rekomenduje się  położenie większego nacisku na pracę doradcy zawodowego z tymi uczniami, którzy kończąc szkołę nie mają zawodu i stoją przed dylematem wyboru kierunku kształcenia na uczelni wyższej lub zdobycia konkretnego zwodu w ramach nauki w szkołach policealnych.
  8. Należy dążyć do tego, żeby istniała synergia miedzy przekonaniem, że szkoła uczy wyznaczania życiowych celów a tym, że rzeczywiście pomaga w planowaniu przyszłości na poziomie zbliżającym się do tych 100%,a  formy proponowane uczniom są rzeczywiście realizowane na poziomie bardzo dobrym.
  9. Zaleca się objęcie działaniami doradztwa zawodowego większej liczby uczniów klas liceum, gdyż to oni szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji co do przyszłego wyboru drogi zawodowej czy koniecznej zazwyczaj dalszej edukacji.
  10. Należałoby dążyć do objęcia działaniami doradcy 100% młodzieży klas licealnych kończących szkołę.

 

  

 Wnioski z nadzoru:

1. Skutecznie udzielać pomocy dydaktyczno-wychowawczej uczniom w bieżącej pracy i w ramach dodatkowych zajęć.

2. Zaplanować i realizować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i fakultatywne.

3. Zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywować uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach oraz dodatkowych zajęciach dostosowanych do ich zainteresowań.

4. Zacieśnić współpracę z rodzicami w zakresie zachęcania dzieci do zajęć dodatkowych oraz rozwiązywania problemów społecznych, klasowych z ich udziałem, zachęcać rodziców do udziału w życiu klasy i szkoły.

5. Należy utrzymać zakres, formę i sposób działań realizowanych przez Zespół Wychowawczy, a także należy dbać o zachowanie w szkole dobrej atmosfery pracy, sprzyjającej wszechstronnemu rozwojowi uczniów.

 

Podstawowe kierunki polityki oświatowej na rok szkolny  2019/2020:

Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.

Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

 

 

Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z przeprowadzonej  Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. oraz biorąc pod uwagę kierunki polityki oświatowej została przeprowadzona modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2019/2020  o następujące działania:

 

  

 

A.     Zmiana zapisu dotycząca zadania 7, punkt 4.

III    Równe szanse startu życiowego młodzieży

 

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania/ formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

7.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych

 i podejmowania decyzji.

 

 

S,I

1.Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia.

 

2.Udostępnianie i upowszechnianie informacji

dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia.

 

3.Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu

i poziomu egzaminu maturalnego.

 

4.Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery, w tym objęcie działaniami doradztwa zawodowego większej liczby uczniów klas liceum; Ogólnopolski Tydzień Kariery, 

doradca zawodowy

 

 

nauczyciele przedmiotów

ogólnokształcących

pedagog

 

 

doradca zawodowy

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

-potrafi wyznaczać życiowe cele ,

- świadomie podejmuje decyzje związane

z życiem osobistym

i zawodowym,

 

- może liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej

 

 

  

  1. Zintensyfikowanie działań w zadaniu  5.Profilaktyka uzależnień ,  a) profilaktyka antynikotynowa

IV   Zdrowy styl życia

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

 

 

5.Profilaktyka uzależnień.

a) profilaktyka antynikotynowa

Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.

 

F

Przeprowadzenie na lekcjach biologii w każdej klasie pierwszej co najmniej jednej godziny lekcyjnej oraz przeprowadzenie co najmniej jednej godziny wychowawczej we wszystkich klasach na temat:

-  „Dlaczego ludzie palą papierosy?” - pogadanka

- „Etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego od  nikotyny”.

Wykorzystanie filmów:

- „Niepozorny zabójca”- film o szkodliwości palenia papierosów

- „ Jak rzuciłem palenie” – film o metodach walki z nałogiem nikotynowym

- „Co się stanie gdy rzucisz palenia?”- film o dobroczynnym wpływie nie palenia na organizm.

 

Zapoznanie uczniów klas pierwszych z Procedurami Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych, pkt. III   W przypadku gdy nauczyciel jest świadkiem palenia papierosów przez ucznia na terenie szkoły oraz w drodze do lub ze szkoły ( procedura dotyczy także e-papierosów), przypomnienie wszystkim pozostałym uczniom ww. procedur.

 

Wykonanie gazetki nt. uzależnień.

 

 

 

I. Ziółkowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

pielęgniarka

pedagog

 

Rok szkolny

Uczeń:

-systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień

- rozumie, na czym polega uzależnieni, zna jego etapy i skutki społeczne

 

             

 

 

C.     Zwrócenie uwagi na realizację:

I.       Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych

i obywatelskich.

 

S/D

 

 

 

 

 

I

Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).

 

 

Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły.

Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.

nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły

 

 

nauczyciele

historii

cały rok szkolny

 

 

 

 

rok szkolny

Uczeń:

- osobiście angażuje się w życie szkoły

 

-zna przeszłość historyczną  miejscowości, regionu, kraju

 

-dostrzega wkład

i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi

i europejskimi

 

-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne

 

- kultywuje polskie tradycje

 

 

 

 

 

ANEKS NR 3

 

W roku szkolnym 2019/2020 w Liceum Ogólnokształcącym nr 2 została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego: III    Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.

 

·       Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:

1. Należy wprowadzić sprawniejsze i bardziej sprecyzowane zasady pracy z uczniami w związku ze zdalnym nauczaniem (stworzyć jedną platformę do kontaktów z uczniami).

 

2.Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu uświadomienie problemu cyberprzemocy  oraz wskazywać konsekwencje prawne przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni.

 

3. Należy zdecydowanie zwiększyć ilość zajęć przeprowadzanych z wykorzystaniem doświadczeń naukowych, ponieważ w opinii ankietowanych uatrakcyjniają one zajęcia, ułatwiają przyswojenie i poszerzają wiedzę.

 

4. Powinno się organizować więcej wycieczek edukacyjnych, gdyż uczniowie rozwijają dzięki temu swoje zdolności i zainteresowania, a także poszerzają wiedzę.

 

5. Należy zwiększyć indywidualizację pracy z uczniem, każdy nauczyciel powinien stosować indywidualne podejście do ucznia.

 

·       W modyfikacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wzięto pod uwagę:

A. podstawowe kierunku realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021:

1. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

2. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

 

B. wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020:

W przypadku zdalnego nauczania zwiększenie liczby zajęć online, a zmniejszenie liczby form związanych z przekazywaniem zadań do samodzielnej realizacji przez uczniów.

C. wnioski z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących hi czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych:

1. Działania profilaktyczne ukazujące szkodliwy wpływ uzależnień, w tym urządzeń telekomunikacyjnych.

III Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN  przeprowadzona została modyfikacja  Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2020/2021 o następujące działania:

 III Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych:

A. Zmiana zapisu dotycząca  punktu 2 i 4

 

B. Zintensyfikowanie działania w zadaniu 11, punkt 2 i 4

·         III    Równe szanse startu życiowego młodzieży

 

Zadania szczegółowe

Sfera

Działania/ formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

11. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.

 

 

 

I

 1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.

 

2.Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji.

 

3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych

i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.

 

 4. Zajęcia na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu oraz na temat przestępstw w cyberprzestrzeni.

 

Dyrekcja,  nauczyciele, bibliotekarz

pedagog

 

 

 

 

 

w ciągu roku szkolnego

Uczeń:

- korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,

 

- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,

 

- rozwija zainteresowań 
i zdolności,

 

- poznaje kulturę innych narodów

- jest świadomy zagrożeń wynikających

z korzystania ze środków masowego przekazu

 

  1. Kontynuacja podjętych działań

IV   Zdrowy styl życia

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

5.Profilaktyka uzależnień.

a) profilaktyka antynikotynowa

Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.

F

Przeprowadzenie na lekcjach biologii w każdej klasie pierwszej co najmniej jednej godziny lekcyjnej oraz przeprowadzenie co najmniej jednej godziny wychowawczej we wszystkich klasach na temat:

- „Dlaczego ludzie palą papierosy?” - pogadanka

- „Etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego od nikotyny”.

Wykorzystanie filmów:

- „Niepozorny zabójca”- film o szkodliwości palenia papierosów

- „ Jak rzuciłem palenie” – film o metodach walki z nałogiem nikotynowym

- „Co się stanie gdy rzucisz palenia?”- film o dobroczynnym wpływie nie palenia na organizm.

 

Zapoznanie uczniów klas pierwszych z Procedurami Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych, pkt. III   W przypadku gdy nauczyciel jest świadkiem palenia papierosów przez ucznia na terenie szkoły oraz w drodze do lub ze szkoły ( procedura dotyczy także e-papierosów), przypomnienie wszystkim pozostałym uczniom ww. procedur.

 

Wykonanie gazetki nt. uzależnień.

 

I. Ziółkowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

pielęgniarka

pedagog

Rok szkolny

Uczeń:

-systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień

- rozumie, na czym polega uzależnieni, zna jego etapy

i skutki społeczne

           

 

 

  

ANEKS NR 4

 

W roku szkolnym 2020/2021 w II Liceum Ogólnokształcącym nr 2 w Pasłęku przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego punktu III. Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11. Umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.

I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:

1.      Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych jak też nabywanie umiejętności uczenia się.

2.      Tematy trudne wymagające specjalistycznej wiedzy powinny być poruszane i omawiane przez fachowców/specjalistów z danej dziedziny zapraszanych do szkoły (np. przestępstwa w cyberprzestrzeni)

3.      W miarę możliwości zwiększyć ilość doświadczeń na zajęciach edukacyjnych w których udział będą brali sami uczniowie. (nauka stacjonarna)

4.      Należy prezentować uczniom pozytywne aspekty korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamiać faktyczne zagrożenia płynące z agresji elektronicznej.

 

II. Wnioski z nadzoru,  diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz ewaluacji wewnętrznej:

 

III. Wypis z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

 

IV. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

1.Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.

2.Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.

 

3.Podjęcie działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga, terapeutę.

 

 

 

Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN  przeprowadzona została modyfikacja  Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2021/2022 o następujące działania:

 

A.           Zwrócić uwagę na realizację:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły

4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki w środowisku.

 

 

 

S, I

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S

Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).

 

 

Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły.

Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów SP,

Nauczyciele zgodnie z planem pracy szkoły

 

 

 

 

Nauczyciele historii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dyrekcja

nauczyciele

cały rok szkolny

 

 

 

 

rok szkolny

Uczeń:

- osobiście angażuje się w życie szkoły

 

- zna przeszłość historyczną  miejscowości, regionu, kraju

 

- dostrzega wkład

i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi

i europejskimi

 

- zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne

 

- kultywuje polskie tradycje

 

 

 

IV Zdrowy styl życia

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.

3. Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.

 

S

 

S

 



 

S



S


 

S

 

S

Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych

Diagnoza problemów w kl I.

Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości.

Wycieczki klasowe

 

Uroczystości klasowe i szkolne

 

Pedagog,
wychowawcy

 

wychowawcy

 

 

wychowawcy

dyrekcja

nauczyciele

 

IX

 

rok szkolny

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

Uczeń:

-czuje się w szkole dobrze

- utożsamia się z zespołem klasowym

- buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu

- z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie

- zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy

 

 

 

 

 

V Umiejętności uniwersalne

 

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji.

 

S

 

S

 



 

S



S


 

S

 

S

1. Lekcje wychowawcze dotyczące przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania.

2. Przestrzeganie procedur postępowania z uczniem w sytuacjach kryzysowych wypracowanych przez szkołę.

 

Pedagog,
wychowawcy

 

Dyrekcja

 

 

IX

 

rok szkolny

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

Uczeń:

- potrafi rozwiązywać sytuacje trudne,

- potrafi wartościować zachowanie swoje i innych

 

 

B.     Wprowadzić nowy punkt 7  w brzmieniu:

IV. Zdrowy styl życia

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

7. Wsparcie uczniów w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej, przeciwdziałanie negatywnym skutkom sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią.

I

Zajęcia z wychowawcą mające na celu wsparcie uczniów po powrocie do szkół po zdalnym nauczaniu.

Zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem.

 

 

wychowawcy

 

pedagog/

psycholog

rok szkolny

 

rok szkolny

Uczeń

- ma poczucie opieki po powrocie do szkoły

- wie jak reagować w sytuacjach kryzysowych

 

 

 

C. Zintensyfikować działania

II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

1. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia.

S

 

 

 

 

S

 

 

S

1.Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne, lekcje przedmiotowe), przestrzeganie zasad savoir-vivre.

 

2.Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.

 

3.Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań.

4. Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny

 

 

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

Uczeń:

- zna savoir- vivre, tj. zasady, normy,

formy grzecznościowe obowiązujące w grupie

- potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole

i poza nią

 

- w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe

- pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru

- przestrzega norm współżycia społecznego

 



 

III.  Równe szanse startu życiowego młodzieży

Zadania

Sfera

Formy realizacji

Realizator działań

Termin

Efekty działań wychowawczych

11. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji,

rozwijanie kompetencji informatycznych.

I

 1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.

 

2. Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.

 

3. Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.

4. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele

 

 

bibliotekarz

rok szkolny

 

 

rok szkolny

 

 

rok szkolny

 

 

 

rok szkolny

Uczeń:

- korzysta z technologii komputerowych

i technik multimedialnych,

 

- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,

- swobodnie rozwija zainteresowania i zdolności,

- poznaje kulturę innych narodów

-korzysta z zasobów biblioteki szkolnej

- jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu