PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Technikum Nr 2
Pasłęk, 2017 r.
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
2017 – 2021
Opracował zespół w składzie:
Małgorzata Gawrysiuk
Joanna Kisielewska
Bogumiła Olendzka-Kozicka
Wioletta Wierzbicka
Aneta Wołosz
Barbara Żak
Spis treści:
Wstęp
Podstawa prawna
I Misja szkoły. Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej
II Wizja szkoły. Sylwetka absolwenta
III Cele pracy wychowawczej
IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Promocja zdrowia
V Kształtowanie umiejętności społecznych
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
V Ewaluacja Programu Wychowawczego
Aneks nr 1 - rok szkolny 2018/2019
Aneks nr 2 - rok szkolny 2019/2020
Aneks nr 3 – rok szkolny 2020/2021
Aneks nr 4 – rok szkolny 2021/2022
Wstęp
Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo oświatowe działania wychowawcze i profilaktyczne realizowane powinny być w obrębie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowanie ma wspierać ucznia w rozwoju. W szkole osobą odpowiedzialną za to jest przede wszystkim wychowawca, który odpowiada za tworzenie warunków do rozwoju. Jednak oprócz wiedzy oraz kompetencji nauczycieli w zakresie wychowania i profilaktyki, potrzebne jest zaangażowanie rodziców w życie szkoły, współpraca z lokalnym środowiskiem oraz instytucjami i organizacjami wspierającymi działania wychowawczo-profilaktyczne w szkole.
Działalność wychowawczo- profilaktyczna polega więc na wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1. fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
2. psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
3. społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
4.duchowej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Dotychczasowe potrzeby szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki diagnozowane były na podstawie ankiet skierowanych do rodziców, spostrzeżeń wychowawcy na temat klasy, analizy dokumentacji szkolnej i obserwacji bieżących zachowań ucznia.
Uczniowie Technikum nr 2 w ZSEiT w Pasłęku pochodzą w większości z terenów wiejskich. Chętnie angażują się w działania wolontariatu, rozwijają zainteresowania w ramach zajęć pozalekcyjnych, reprezentują szkołę w zawodach i olimpiadach. Jednak zdarzają się przypadki naruszenia dyscypliny szkolnej (uwagi w dzienniku, wagary, nagany) lub zachowań dysfunkcjonalnych (spożywanie alkoholu, przemoc i agresja rówieśnicza, itp.). Dotychczasowe metody i działania wychowawcze w większości skutecznie eliminowały działania niepożądane. Jednak istnieje konieczność systematycznej ewaluacji prowadzonych działań i wykorzystywania jej wyników do modyfikowania jakości pracy wychowawczo-profilaktycznej szkoły.
Założenia pracy wychowawczej oparte są na dokumentach prawnych regulujących zasady funkcjonowania organów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku.
Zadania nauczycieli określa Statut Szkoły.
Zadania wychowawcy wymienia Statut Szkoły.
Zadania pedagoga szkolnego wymienione są w Statucie Szkoły.
Zasady współpracy nauczycieli i rodziców określa Statut Szkoły.
Prawa rodziców znajdują się w Statucie Szkoły.
Prawa i obowiązki uczniów wyszczególnione są w Statucie Szkoły.
Zasady oceniania zachowania uczniów reguluje dokument Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku.
Procedury Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych porządkują sposoby działania w sytuacjach napięcia, stresu czy destabilizacji ładu i porządku.
Podstawa prawna:
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
· Obowiązujące Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
· Statut szkoły.
„ UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA”
Seneka
„BUDOWA KOMPLEKSOWO ODDZIAŁUJĄCEGO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MAJĄCEGO NA CELU WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBISTY UCZNIÓW W WYMIARZE INTELEKTUALNYM, PSYCHICZNYM, SPOŁECZNYM, ZDROWOTNYM, ESTETYCZNYM, MORALNYM
I DUCHOWYM”.
Misja szkoły w obszarze kształcenia zawodowego:
„PRZYGOTOWANIE UCZĄCYCH SIĘ DO ŻYCIA W WARUNKACH WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA, WYKONYWANIA PRACY ZAWODOWEJ I AKTYWNEGO FUNKCJONOWANIA NA ZMIENIAJĄCYM SIĘ RYNKU PRACY”
„WYCHOWANIE CZŁOWIEKA ODPOWIEDZIALNEGO, ŚWIADOMEGO PODEJMOWANYCH DECYZJI I OTWARTEGO NA ŚWIAT”
Sylwetka absolwenta Technikum nr 2 w Pasłęku
Absolwent potrafi:
a) określić swoją wartość i podejmować decyzje dotyczące dalszej drogi rozwoju osobistego i zawodowego,
b) aktualizować i doskonalić umiejętności zawodowe,
c) współpracować w zespole,
d) przestrzegać tajemnicy zawodowej,
e) adaptować się do wymagań nowych środowisk,
f) eksponować swoje mocne strony i umiejętności, odkrywać zdolności,
g) uczyć się, wykorzystując technologię informacyjną, selekcjonować wiedzę,
h) wyrażać swoje opinie zgodnie z zasadami asertywności,
i) bronić swoich racji, przestrzegając zasad poprawnych relacji interpersonalnych,
j) reagować na sugestię i krytykę,
k) być kreatywnym i konsekwentnym w realizacji zadań,
l) ponosić odpowiedzialność za własne słowa i czyny,
m) nawiązywać pozytywne relacje z innymi,
n) realizować życiowe plany i marzenia,
o) w pełni wykorzystywać talenty i predyspozycje,
p) dbać o zdrowie i sprawność fizyczną,
q) radzić sobie ze stresem,
r) twórczo i aktywne działać dla innych,
s) przestrzegać zasad dobrych obyczajów, kultury i tolerancji,
t) szanować i kultywować tradycje rodzinne, regionalne i narodowe.
Cel główny:
Wychowanie w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Cele operacyjne:
Sfera fizyczna (F)
ü promowanie zdrowego stylu życia
ü popularyzacja działalności sportowej
ü uczenie racjonalnego odżywiania
ü wskazywanie współczesnych zagrożeń zdrowia
ü dbałość o zdrowie, rozwój fizyczny, umiejętność zdrowego stylu życia
Sfera psychiczna (emocjonalna E / intelektualna I)
ü umiejętność brania na siebie odpowiedzialności za siebie i za efekty swojego postępowania wobec innych
ü motywacja do pracy nas sobą, odkrywania osobistych możliwości
ü poprawne porozumiewanie się językiem ojczystym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznych i wystąpień publicznych
ü poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych
źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
ü planowanie, organizowanie i ocenianie własnego procesu uczenia się
i przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę
Sfera duchowa/moralna (D)
ü poszanowanie godności człowieka
ü rodzina jako jedna z najważniejszych wartości
ü poszanowanie i kultywowanie tradycji regionalnych, narodowych
ü rozbudzanie uczuć patriotycznych i obywatelskiego obowiązku
ü poszanowanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, regionalnych, narodowych
ü nabywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego poszukiwania ważnych dla siebie wartości, ich hierarchizacji i dokonywania wyborów w każdej sytuacji
Sfera społeczna (S)
ü kształtowanie szacunku dla dobra wspólnego społeczności szkolnej i innych społeczności, w których przyjdzie im funkcjonować
ü efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi między ludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie w granicach obowiązujących norm
ü zdobywanie umiejętności niezbędnych do przygotowania się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w demokratycznym państwie, zgodnie z przekazem tradycji kulturowej i poczuciem więzi z otoczeniem społecznym (rodzina, środowisko lokalne, region, państwo)
ü kształtowanie postaw prospołecznych i umiejętności wchodzenia w konstruktywne relacje na terenie szkoły rozumianej jako wspólnota nauczycieli i uczniów
ü konstruktywne funkcjonowanie w sytuacjach konfliktowych, stosowanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych we własnych środowiskach
ü radzenie sobie w sytuacjach trudnych i problemowych, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
ü funkcjonowanie w rolach społecznych
ü znajomość zasad poruszania się na rynku pracy
ü umiejętność określania osobistych potrzeb i interesów oraz ich zaspokajania na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych
ü umiejętność konstruktywnego, realistycznego określania osobistych celów życiowych, ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie
ü dbałość o kulturę osobistą
IV Zadania wychowawczo-profilaktyczne:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Promocja zdrowia
V Kształtowanie umiejętności społecznych
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
Realizacja zadań jest wspólnym działaniem dyrekcji, nauczycieli, pedagoga, nauczyciela bibliotekarza, pielęgniarki. Szkołę w działaniach wychowawczych wspierają rodzice i przedstawicie instytucji współpracujących ze szkołą.
Zakres działań jest zgodny z rocznym Planem Pracy Szkoły.
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.
2. Zapoznanie uczniów każdej klasy z uregulowaniami Statutu Szkoły i WZO. |
S
S |
Rozpoczęcie roku szkolnego. Ślubowanie klas pierwszych. Zajęcia integracyjne.
Podanie treści dokumentów na lekcjach wychowawczych. Upowszechnienie dostępu do nich (Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny, Statut Szkoły, Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych). |
wychowawcy klas I pedagog
wychowawcy
wychowawcy |
IX
IX
IX |
Uczeń: - zna treść podstawowych dokumentów
- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja
- zna nowych kolegów i nauczycieli
|
3. Stosowanie procedur demokratycznych. |
S |
Wybory samorządów klasowych i Samorządu Uczniowskiego. |
opiekun Samorządu Uczniowskiego |
IX |
Uczeń: - zna procedury wyborów do SU
- uczestniczy w wyborach do SU
- dokonuje odpowiedzialnych wyborów |
4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych I obywatelskich.
|
S/D
I |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka. |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii |
cały rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
-zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
-dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje |
5. Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki w środowisku. |
S |
Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów i ich rodziców, Ogólnopolski Tydzień Kariery dla uczniów i gimnazjalistów, Dni Rodziny dla uczniów i lokalnej społeczności.
Warsztaty kierunkowe dla gimnazjalistów |
dyrekcja nauczyciele
|
III X VI |
Uczeń: - czuje się członkiem szkolnej społeczności
- dostrzega rolę i znaczenie szkoły w lokalnym środowisku |
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia. |
S
S
S |
Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne, lekcje przedmiotowe), przestrzeganie zasad savoir-vivre.
Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.
Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie - potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole i poza nią
- w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe |
2. Umożliwianie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych. |
S
I |
Tworzenie sytuacji dających możliwość sprawdzenia kulturalnych nawyków poprzez organizację: wycieczek, wyjść do teatru, kina, uczestniczenie w imprezach organizowanych przez szkołę i miasto.
Nocny maraton lektur. Uczestniczenie w Narodowym Czytaniu. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa –Priorytet 3 ( złożenie wniosku i zaplanowanie realizacji działań na rok 2017). |
wychowawcy nauczyciele bibliotekarz |
rok szkolny |
Uczeń : - uczestniczy w szkolnych wycieczkach, wyjściach do teatru, kina, w szkolnych i lokalnych imprezach |
3. Jasne sformułowanie zasad zachowania i funkcjonowania szkolnej społeczności |
S |
Zapoznanie ze Statutem Szkoły i innymi dokumentami regulującymi pracę szkoły. |
wychowawcy |
IX |
Uczeń: -został zapoznany ze Statutem Szkoły i innymi dokumentami regulującymi pracę szkoły oraz ma do nich dostęp -respektuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym |
4. Rozwijanie obowiązkowości i punktualności uczniów. |
S
I
S |
Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego.
Organizacja zajęć dotyczących planowania i oceniania własnego procesu uczenia się.
Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych.
|
dyrekcja pedagog wychowawcy |
rok szkolny
IX/X
I
|
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach
- umie zaplanować i obiektywnie ocenić własny proces uczenia się
-wyróżniający się uczniowie są nagradzani za wzorowe wywiązywanie się ze szkolnych obowiązków |
5. Kształtowanie postaw prawdy i uczciwości. |
D
D |
Piętnowanie ściągania i posługiwania się efektami cudzej pracy. Przestrzeganie praw autorskich.
Docenianie zachowań uczniów, którzy potrafią przyznać się do winy.
Treści poruszane na lekcjach dotyczące etyki zawodowej |
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele przedmiotów zawodowych |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - zna prawo autorskie i konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania prawa
- potrafi przyznać się do niesamodzielności w wykonywaniu zadania i ponieść konsekwencje
- naprawia błąd – samodzielnie wykonuje zadanie |
6. Kształtowanie wrażliwości estetycznej |
E |
Kształtowanie poczucie estetyki w miejscu nauki i miejscu praktyk, najbliższego otoczenia oraz w odniesieniu do własnego wyglądu.
|
nauczyciele, wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny |
Uczeń: - dba o wspólne mienie
- dba o własny wygląd |
7. Kształtowanie estetyki języka |
I |
Troska o poprawność językową, walka z wulgaryzmami. |
nauczyciele, wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny |
Uczeń: - dba o kulturę słowa
- reaguje na wulgaryzmy |
8. Kreowanie właściwych postaw wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły. |
S |
Przypominanie zasad właściwego postępowania, okazywania szacunku w szkole i poza nią. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie
- okazuje nauczycielom i innym pracownikom szkoły należny im szacunek |
9. Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej i integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
S
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych
Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. Organizowanie uroczystości szkolnych integrujących społeczność uczniowską (Walentynki, Mikołajki itp.)
Wycieczki klasowe Uroczystości klasowe i szkolne |
Pedagog,
wychowawcy
Samorząd Uczniowski pedagog
wychowawcy |
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -potrafi wartościować zachowanie swoje i innych -pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru -przestrzega norm współżycia społecznego przygotowany jest do radzenia sobie w trudnych sytuacjach -zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy |
10. Radzenie sobie ze stresem. |
S
I |
Wspieranie młodego człowieka w sytuacji stresu psychicznego. Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży. |
pedagog, wychowawcy doradca zawodowy pedagog |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - jest przygotowany do radzenia sobie w sytuacji stresu psychicznego |
11. Zaangażowanie uczniów w życie szkoły. |
S |
Udział młodzieży w przedsięwzięciach szkolnych i lokalnych. |
wychowawcy nauczyciele |
rok szkolny |
Wzrost zaangażowania uczniów w działaniach szkolnych i lokalnych. |
12. Rozwijanie własnych zainteresowań. |
I I |
Koła zainteresowań z przedmiotów ogólnych i zawodowych Udział olimpiadach i konkursach. Wymiana młodzieży z Niemcami Spotkania z przedsiębiorcami
|
dyrekcja nauczyciele |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -wie, jakie w szkole organizowane są koła zainteresowań i uczestniczy w nich zgodnie ze swoimi zainteresowaniami -uczestniczy w olimpiadach i konkursach -odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach |
13. Promowanie uczniów zdolnych, wyróżniających się zachowaniem i wynikami w nauce oraz zaangażowaniem w życie szkoły. |
S |
Nagradzanie uczniów najlepszych pod względem wyników nauczania i uzyskiwanej frekwencji nagrodami rzeczowymi podczas apeli szkolnych oraz wyjazdy na praktyki zagraniczne w ramach projektów unijnych |
dyrekcja wychowawcy |
I i VI |
Uczeń : -samodzielnie i aktywnie uczestniczy w lekcjach -ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji ( bierze udział w konkursach, olimpiadach)
-potrafi i chce samodzielnie korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy -w pełni wykorzystuje swoją wiedzę i pomaga innym w rozwiązywaniu problemów -bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły - jest motywowany do pracy nad sobą i doskonalenia swoich wartości życiowych
|
14. Bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły. |
S |
Monitoring szkoły. Edukacja młodzieży i pracowników szkoły na temat zachowania w przypadku zagrożenia terrorystycznego. Przestrzeganie procedur w przypadku zagrożenia terrorystycznego. Współpraca z policją i strażą miejską -patrole na terenie szkoły i terenie przylegającym do szkoły. |
dyrekcja, pedagog nauczyciele pielęgniarka |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -czuje się bezpiecznie na terenie szkoły |
15. Radzenie sobie z przemocą. |
S |
Przestrzeganie procedur postępowania z uczniem agresywnym wypracowanych przez szkołę. Warsztaty na temat konstruktywnego rozwiązywania konfliktów - współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki. |
dyrekcja nauczyciele pedagog
|
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -przygotowany jest do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, w tym radzenia sobie z agresją. |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania/ formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań. |
I |
Koła zainteresowań
Realizacja fakultatywnych, zagranicznych praktyk zawodowych
Wymiana młodzieży |
dyrekcja
nauczyciele
|
rok szkolny |
Uczeń: - uczestniczy w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania - poszerza wiedzę, umiejętności - rozwija zdolności - realizuje pasje
|
2. Rozwijanie samodzielności i przedsiębiorczości. |
I |
Warsztaty, lekcje wychowawcze na temat twórczego myślenia jako drogi do sukcesu.
Warsztaty z doradztwa zawodowego |
pedagog wychowawcy
nauczyciel przedsiębiorczości |
rok szkolny
XI-XII |
Uczeń: - potrafi samodzielnie planować i realizować wyznaczone cele
|
3. Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
E
S |
Pomoc pedagoga, wychowawcy, stworzenie IPET i arkusza wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze ze szczególnym uwzględnieniem edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej
Budowanie klimatu akceptacji, poszanowania i wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych.
|
wychowawcy pedagog nauczyciele |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - jest objęty indywidualną opieką pedagogiczno- psychologiczną
- uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych, specjalistycznych i dydaktyczno- wyrównawczych
- ma wsparcie w pokonywaniu wszelkich trudności
- dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi
- dobrze czuje się w szkole |
4. Diagnozowanie sytuacji konfliktowych. |
S |
Podejmowanie działań w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Warsztaty na temat pokojowego rozwiązywania konfliktów.
|
pedagog wychowawcy |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - zna i stosuje metody pokojowego rozwiązywania konfliktów
W szkole panuje dobra atmosfera pracy.
|
5. Rozpoznanie potrzeb uczniów. |
S |
Diagnozowanie uzdolnień, potrzeb, i możliwości uczniów.
Pomoc w wypełnianiu wniosków o stypendia, współpraca z MOPS, policją i innymi instytucjami.
|
pedagog wychowawcy
|
rok szkolny |
Potrzeby ucznia są rozpoznawane i zaspakajane. |
6. Wychowanie do życia w rodzinie |
S |
Dni Rodziny – spotkanie pokoleń, wykład, warsztaty, zabawy kształcące umiejętność rozumienia różnych ról w życiu rodzinnym, uczące prawidłowej komunikacji.
Przedmiotowe zajęcia edukacyjne wskazujące na wagę rodziny w życiu jednostki i społeczeństwa.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
|
nauczyciel wychowania do życia w rodzinie |
VI
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -rozumie znaczenie rodziny w życiu każdego człowieka
-umie podjąć określone role w życiu rodzinnym
- zna sposoby prawidłowego komunikowania się w rodzinie
- umie rozwiązywać konflikty rodzinne
|
7. Edukacja regionalna |
S |
Możliwość uczestniczenia w imprezach regionalnych (np. jarmarki, festyny, odpusty) poprzez wystawianie własnych stanowisk.
|
nauczyciele |
rok szkolny |
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w imprezach o charakterze lokalnym i regionalnym
- zna regionalne obrzędy, tradycje, rodzinne zwyczaje |
8.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji. |
I |
Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia. |
wychowawcy doradca zawodowy nauczyciele przedmiotów zawodowych |
ok szkolny |
|
9.Pomoc w podjęciu właściwych decyzji zawodowych |
I
E
E
E
|
Spotkania z przedstawicielami zakładów pracy.
Udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia. Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu maturalnego Przygotowanie do podjęcia decyzji o przystąpieniu do egzaminu zawodowego
Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Ogólnopolski Tydzień Kariery. |
nauczyciele przedmiotów zawodowych
doradca zawodowych nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych
doradca zawodowy
|
rok szkolny
rok szkolny rok szkolny
X |
Uczeń: -potrafi wyznaczać życiowe cele , - świadomie podejmuje decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym,
- może liczyć na profesjonalną pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej |
10. Rozwijanie umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych. |
I |
Stwarzanie możliwości do przygotowania i wygłoszenia na forum przygotowanych przez ucznia prezentacji, referatów, przemówień. |
nauczyciele |
rok szkolny |
Uczeń: - jest przygotowany do wystąpień publicznych merytorycznie i psychicznie |
11. Ograniczenie niepowodzeń szkolnych - objęcie opieką uczniów słabszych |
S |
Diagnoza uczniów ze specyficznymi problemami. Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia – indywidualizacja pracy wg zaleceń PPP. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Praca z uczniem drugorocznym i mającym trudności w nauce. Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze ze szczególnym naciskiem na edukację matematyczną, przyrodniczą i informatyczną
|
Wychowawcy nauczyciele pedagog |
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - jest objęty opieką związaną z pokonywaniem przez niego problemów z przyswajaniem wiedzy i umiejętności,
- nauczyciele planują proces wspomagania rozwoju i edukacji uczniów, wykorzystując przyjęte programy nauczania z uwzględnieniem diagnozy uczniów – identyfikacja problemów przeprowadzona w każdym roku szkolnym. Wymagania są tak stawiane, aby również najsłabszy uczeń miał szansę osiągnąć sukces. Respektowane są zalecenia PPP. Uczeń drugoroczny i mający problemy w nauce zna przyczyny swojego niepowodzenia i konsekwentnie je eliminuje. Uczniowie uczestniczą w zajęciach dydaktyczno- wychowawczych, uzupełniają braki w wiadomościach i umiejętnościach. - dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi
- dobrze czuje się w szkole |
12. Promowanie indywidualizacji kształcenia, promowanie uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce. |
P(I)
S |
Zachęcanie do udziału w konkursach, olimpiadach przedmiotowych. Prowadzenie kół zainteresowań.
Prezentowanie sukcesów uczniów (eksponowanie zdobytych dyplomów i wyróżnień, prezentowanie osiągnięć na forum klasy i szkoły oraz na zebraniach z rodzicami, przyznawanie nagród rzeczowych, itp.)
|
wychowawcy nauczyciele |
rok szkolny
I, VI |
Uczeń: - wszechstronnie rozwija intelekt,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
-bierze udziału w różnorodnych projektach edukacyjnych,
- jest doceniany na forum szkoły |
13. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowanie wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Wymiana zagraniczna.
Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
|
nauczyciele bibliotekarz |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
co dwa lata
rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności,
- poznaje kulturę innych narodów |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania
|
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. |
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych.
Spotkania z rodzicami.
Diagnoza problemów w kl. I. |
Pedagoga |
wrzesień |
Uczeń: -czuje się w szkole dobrze -utożsamia się z zespołem klasowym
-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu |
2. Integracja osób niepełno –sprawnych z klasą oraz pomoc w poprawnym funkcjonowaniu ucznia w szkole.
|
S
|
Rozpoznanie problemu, zapoznanie z dokumentacją ucznia.
Pomoc szkoły rodzicom dziecka niepełnosprawnego.
|
dyrekcja pedagog wychowawcy klas I nauczyciele |
IX
rok szkolny
|
Uczeń: - z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie |
3. Promowanie aktywności fizycznej. Rola i znaczenie turystyki, sportu masowego w życiu młodego człowieka, wpływ ruchu na stan psychofizyczny człowieka.
|
F |
Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.
Lekcje wychowawcze i tematyczne promujące aktywny styl życia.
Aktywny udział w lekcjach w-f.
Zachęcanie do udziału w reprezentowaniu szkoły w zawodach sportowych oraz kibicowanie takiemu działaniu.
Zasady bezpiecznego organizowania wycieczek pieszych i rajdów. |
wychowawcy nauczyciele w-f pielęgniarka
|
rok szkolny
|
Uczeń: -jest świadomy, że ruch ma istotny wpływ na stan fizyczny i psychiczny człowieka
-chętnie uczestniczy w zajęciach w-f oraz w wybranych formach aktywności fizycznej
|
4. Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
|
F |
1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. 3.Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. · lekcje wychowawcze i tematyczne na temat uzależnień · filmy na godzinie wychowawczej · tablice informacyjne · ulotki, broszury · zajęcia warsztatowe · współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki · pedagogizacja nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
rok szkolny |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem. |
5. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu.
|
I |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. |
nauczyciele informatyki wychowawcy |
rok szkolny |
Uczeń - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu |
6. Racjonalne odżywianie. |
F |
Lekcje wychowawcze i tematyczne dotyczące zdrowego odżywiania. Lekcje wychowawcze i tematyczne na temat bulimii i anoreksji a także otyłości u nastolatków.
|
wychowawcy
nauczyciele przedmiotów zawodowych |
rok szkolny
rok szkolny
|
Uczeń: -zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania
-zna przyczyny i skutki otyłości |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii, emocji, dobrego komunikowania się z innymi. |
E |
Zajęcia warsztatowe uczące komunikacji niewerbalnej, aktywnego słuchania, stosowania wypowiedzi w języku Ja, postawa asertywna. |
pedagog doradca zawodowy |
rok szkolny |
Uczeń: jest tolerancyjny i życzliwy
-precyzyjnie formułuje myśli
-zabiera głos w dyskusji
- umie słuchać
-rozróżnia uczucia agresywne jako niepożądane i asertywne jako pożądane. |
2. Nabywanie umiejętności uczenia się. |
I |
Zapoznanie uczniów z higieną pracy umysłowej.
Zapoznanie z metodami i technikami uczenia się, sposobami poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
|
wychowawcy nauczyciele |
rok szkolny |
Uczeń: -pracuje w miarę swych możliwości
-korzystając z pomocy nauczycieli uczestniczy w dodatkowych zajęciach
-pokonuje napotykane trudności
-posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotów nauczania i potrafi z nich korzystać
-umie znaleźć potrzebne mu informacje
-potrafi posługiwać się określonymi narzędziami i urządzeniami
-umie zaplanować swoją pracę, szanuje czas swój i innych
-naukę i obowiązki szkolne traktuje jako element budowania swojej przyszłości zawodowej
- jest świadom konieczności ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wymaganiom współczesnego świata |
3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji. |
S |
Integracja uczniów w klasie: zajęcia integracyjne.
Udział uczniów w zajęciach.
Zajęcia z mediacji |
pedagog wychowawcy
Dorota Bieńkowska |
IX
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -potrafi rozwiązywać sytuacje trudne
|
4. Nabywanie umiejętności pracy w grupie. |
S |
Zadania do realizacji w losowo wybranych grupach.
Praca w zespołach międzynarodowych w ramach praktyk w zagranicznych przedsiębiorstwach
Praca w zespołach w ramach wymiany młodzieży z Niemcami
|
nauczyciele wychowawcy
|
rok szkolny |
Uczeń: - Stosuje normy współżycia w klasie, szkole i środowisku
-umie żyć i pracować w grupie, stosuje się do obowiązujących w niej norm i reguł, ale nie bezkrytycznie
- pracując w zespole ma świadomość, że realizuje nie tylko swoje cele osobiste, ale także ogółu, |
5. Przybliżenie zasad tolerancji. |
S |
Zajęcia na godzinach wychowawczych i zajęciach lekcyjnych ( w tym szczególnie: język polski, historia, religia). |
wychowawcy nauczyciele |
rok szkolny |
Uczeń: -lubi ludzi
-umie zachować się odpowiednio wobec wszelkich odmienności
- szanuje godność i nietykalność drugiego człowieka
- jest dumny ze swojego pochodzenia (dobry patriota) |
6. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych. |
S/ P(E) |
Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, organizowanie zbiórek pieniędzy i innych rzeczy dla potrzebujących( udział w akcjach: „Nakręć się na pomaganie”, Szlachetna paczka”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Góra Grosz”, pomoc zwierzętom w pasłęckim schronisku).
Pomoc koleżeńska (pomaganie w nauce). |
pedagog wychowawcy
|
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -potrafi dostrzegać ludzi potrzebujących pomocy
-wie, jak im pomóc lub gdzie szukać pomocy (zna instytucje pomocy społecznej i wie jak do nich dotrzeć)
- bierze udział w akcjach charytatywnych, chętnie angażuje się w wolontariat |
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań |
1. Stworzenie warunków do wspierania rodziców w działaniach wychowawczych. |
S |
Przedstawienie rodzicom zasad współpracy między nimi a szkołą.
Wybór trójek klasowych.
Wybór Rady Rodziców.
Współpraca nauczycieli z Radą Rodziców i pozostałymi rodzicami.
Udział rodziców w organizacji imprez klasowych.
Udział w tworzeniu szkolnej dokumentacji: Programu Wychowawczego, Szkolnego Programu Profilaktyki.
Organizowanie spotkań klasowych z rodzicami.
Organizowanie różnych form pedagogizacji rodziców (spotkania z pedagogiem szkolnym, prelekcje, konsultacje z udziałem zaproszonych specjalistów).
Organizowanie Dni Rodziny. |
dyrekcja wychowawcy pedagog nauczyciele |
IX
IX
IX
rok szkolny
rok szkolny
IX
rok szkolny
rok szkolny
VI |
Rodzice: - znają i rozumieją potrzeby szkoły
- współdecydują o procesie wychowania w szkole
- znają podstawowe szkolne dokumenty, wiedzą gdzie w/w dokumentacja jest dostępna
- angażują się w życie szkoły i klasy
- uczestniczą w wywiadówkach
- uczestniczą w pedagogizacji
- znają i rozumieją problemy swoich dzieci
-wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów |
2. Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
S
E |
Nawiązanie kontaktów z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze.
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
|
pedagog wychowawcy |
rok szkolny
rok szkolny |
- znają i rozumieją problemy swoich dzieci
-wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów
- współuczestniczą w rozwiązywaniu konfliktów dzieci |
3. Praca z młodzieżą i rodzicami nad poprawą frekwencji i wyników w nauce. |
E |
Stosowanie w szkole jednolitego systemu usprawiedliwień nieobecności zwolnień z zajęć. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień. Konsekwentne przestrzeganie procedur w przypadku wagarów uczniów. Pogadanki na godzinach wychowawczych, pokazywanie właściwego wzorca. Spotkania z pedagogiem – uświadomienie uczniom zagrożeń, skutków wagarowania i konsekwencji wynikających z dużej absencji. Korespondencja z rodzicami przy pomocy Dziennika Elektronicznego Indywidualne kontakty z rodzicami Nagradzanie uczniów ze 100% frekwencją.
|
wychowawcy, nauczyciele pedagog |
rok szkolny
IX
rok szkolny
rok szkolny
I i VI |
Wychowawcy i nauczyciele są jednomyślni w usprawiedliwianiu nieobecności i zwolnień zgodnie z WZO. Na pierwszym zebraniu z rodzicami wychowawcy zapoznają obecnych z WZO. Uczniowie oraz rodzice znają zasady usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień. Posiedzenia zespołu wychowawczego i konsekwentne przestrzeganie procedur zapobiegają wagarowaniu uczniów. Zmniejszenie stopnia absencji. W Dzienniku Elektronicznym odnotowywane są wszelkie kontakty z rodzicami. Nauczyciele z wychowawcą i rodzicami omawiają trudności w nauce u poszczególnych uczniów. Uczeń: -za 100% frekwencję otrzymuje nagrody książkowe na koniec roku szkolnego, bierze udział w wycieczce nagrodowej |
1. Ewaluacja Programu Wychowawczego odbywa się co cztery lata poprzez:
· przeprowadzenie przez nauczycieli ankiet dla rodziców, uczniów i nauczycieli dotyczących spraw wychowawczych w szkole
· sporządzenie raportu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i jego analiza na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
· przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w Programie Wychowawczym
· podsumowanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej realizacji Programu Wychowawczego
· obecność uczniów na zajęciach szkolnych
· liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, edukacyjnych
· liczba uczniów z problemami wychowawczymi
· liczba uczniów biorących udział w konkursach, liczba finalistów, laureatów
· ilość wycieczek organizowanych przez szkołę
· liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły, uczestniczących w zebraniach
i wywiadówkach
· aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i w wydarzeniach pozaszkolnych
· umiejętności, wiedza i postawy uczniów
· samopoczucie uczniów zarówno w klasie i szkole, jak i poza nimi
· poprawa frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych
· przestrzeganie zasad sformułowanych w programie
· postęp w zachowaniu i nauce
· współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem
ANEKS NR 1
W roku szkolnym 2017/2018 w Technikum została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.
· Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
· Kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu uświadomienie problemu cyberprzemocy oraz wskazywać konsekwencje prawne przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni.
· Należy zdecydowanie zwiększyć ilość zajęć przeprowadzanych z wykorzystaniem doświadczeń naukowych, ponieważ w opinii respondentów uatrakcyjniają one zajęcia, ułatwiają przyswojenie i poszerzają wiedzę.
· Kontynuować podjęte działania związane z organizacją projektów międzynarodowych (wymiany, staże, praktyki), gdyż uczniowie rozwijają dzięki temu swoje zdolności i zainteresowania.
· Należy prezentować uczniom pozytywne aspekty korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii w tym portali społecznościowych i uświadamiać faktyczne zagrożenia płynące z agresji elektronicznej.
· Przeprowadzić spotkania z rodzicami na temat niebezpieczeństw w sieci.
· Uczulić rodziców na kontrolowanie czasu spędzonego przed komputerem przez swoje dzieci.
· Zachęcać uczniów do wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauce.
· Wnioski z nadzoru:
1. Wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizowanie wycieczek kulturalno-dydaktycznych (w miarę możliwości finansowych pokrywać koszty związane z wycieczkami rada rodziców)
2. Zachęcić nauczycieli do organizowania wycieczek
· Uwagi do realizacji programu wniesione przez nauczycieli:
· Zmiana zapisu dotycząca organizacji zajęć integracyjnych.
· Ewaluacja wybranego obszaru P W-P powinna odbywać się raz w roku i wpływać powinna na modyfikację wybranych treści.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru i uwag wniesionych przez nauczycieli została przeprowadzona modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2018/2019 o następujące działania:
1. Zwrócić uwagę na realizację:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
13. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowanie wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski). |
nauczyciele
|
rok szkolny
|
Uczeń:
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności,
|
2. Wprowadzić nowe:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
5. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu.
|
I
|
Pedagogizacja rodziców- nt. niebezpieczeństw w sieci oraz kontroli czasu spędzanego na korzystaniu z Internetu i mediów przez swoje dzieci
Zachęcanie uczniów do wykorzystywania nowoczesny technologii w nauce
|
Pedagog Nauczyciele Wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - zna podstawowe zasady korzystania z nowoczesnych technologii w nauce
- udział rodziców w spotkaniach
|
3. Wprowadzić zmiany w zapisie:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.
|
S
|
Rozpoczęcie roku szkolnego. Ślubowanie klas pierwszych- zajęcia integracyjne, Otrzęsiny.
|
wychowawcy klas I pedagog
|
IX
|
Uczeń: - zna treść podstawowych dokumentów
- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja
- zna nowych kolegów i nauczycieli
|
ANEKS NR 2
W roku szkolnym 2018/2019 w Technikum przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego dotycząca oceny czy uczniowie potrafią wyznaczać życiowe cele, czy potrafią świadomie podejmować decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym oraz czy mogą liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki i kariery zawodowej.
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
1. Kontynuować przeprowadzanie zajęć z doradztwa edukacyjno-zawodowego w różnych formach
2. Wspierać uczniów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
formie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
oraz planowaniem kształcenia i kariery
3. Poruszyć tematykę związaną z planami osobistymi uczniów oraz
pomagających w podjęciu decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu
maturalnego i zawodowego podczas zajęć na godzinie wychowawczej
4. Przeprowadzać testy predyspozycji zawodowych oraz rozmowy na temat zainteresowań i kariery zawodowej
5. Uświadamiać uczniów i ich rodziców, że mogą liczyć na szkołę przy wyborze ścieżki i kariery zawodowej
6. Umożliwić uczniom w większym stopniu wyjazdy na Drzwi Otwarte na uczelnie wyższe
II. Wnioski z nadzoru:
1. Wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizację
wycieczek.
2. Kształtować pozytywne charaktery uczniów przez solidną pracę
wychowawców i innych nauczycieli, wzmacniać poczucie więzi ze szkołą,
angażować uczniów w promocję szkoły i wszelkie inne działania na
jej rzecz.
3. Propagować wykorzystanie technologii komputerowej, metod
aktywizujących w pracy nauczycieli i uczniów.
III. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020
IV. Wzięto pod uwagę wnioski z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno- Wychowawczego na rok szkolny 2019/2020 o następujące działania:
A. Zwrócić uwagę na realizację:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
|
S/D
I |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka. |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii |
cały rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
-zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
-dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje |
II. Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
9.Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej i integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
S
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych
Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. Organizowanie uroczystości szkolnych integrujących społeczność uczniowską (Walentynki, Mikołajki itp.)
Wycieczki klasowe Uroczystości klasowe i szkolne |
Pedagog,
wychowawcy
Samorząd Uczniowski pedagog
wychowawcy |
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -potrafi wartościować zachowanie swoje i innych -pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru -przestrzega norm współżycia społecznego przygotowany jest do radzenia sobie w trudnych sytuacjach -zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy |
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
|
F |
1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. 3.Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
· pedagogizacja nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
rok szkolny |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem. |
B. Wprowadzić zmiany w zapisie
III. Równe szanse startu życiowego młodzieży
|
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
8.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji. |
I |
Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia. Przeprowadzanie testów predyspozycji zawodowych |
wychowawcy doradca zawodowy nauczyciele przedmiotów zawodowych |
rok szkolny |
|
|
9.Pomoc w podjęciu właściwych decyzji zawodowych |
I
E
E
E
|
Spotkania z przedstawicielami zakładów pracy.
Udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia. Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu maturalnego Przygotowanie do podjęcia decyzji o przystąpieniu do egzaminu zawodowego
Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Ogólnopolski Tydzień Kariery.
Organizowanie wyjazdów na zajęcia warsztatowe na uczelnie wyższe |
nauczyciele przedmiotów zawodowych doradca zawodowych nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych doradca zawodowy nauczyciele |
rok szkolny
rok szkolny rok szkolny
X rok szkolny
|
Uczeń: -potrafi wyznaczać życiowe cele , - świadomie podejmuje decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym,
- może liczyć na profesjonalną pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej |
C. Zintensyfikować działania
IV. Promocja
zdrowia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
||
|
5.Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
|
F |
Przeprowadzenie na lekcjach biologii w każdej klasie pierwszej co najmniej jednej godziny lekcyjnej oraz przeprowadzenie co najmniej jednej godziny wychowawczej we wszystkich klasach na temat: - „Dlaczego ludzie palą papierosy?” - pogadanka - „Etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego od nikotyny”. Wykorzystanie filmów: - „Niepozorny zabójca”- film o szkodliwości palenia papierosów - „ Jak rzuciłem palenie” – film o metodach walki z nałogiem nikotynowym - „Co się stanie gdy rzucisz palenia?”- film o dobroczynnym wpływie nie palenia na organizm.
Zapoznanie uczniów klas pierwszych z Procedurami Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych, pkt. III W przypadku gdy nauczyciel jest świadkiem palenia papierosów przez ucznia na terenie szkoły oraz w drodze do lub ze szkoły ( procedura dotyczy także e-papierosów), przypomnienie wszystkim pozostałym uczniom ww. procedur.
Wykonanie gazetki nt. uzależnień. |
I. Ziółkowska
wychowawcy
pielęgniarka pedagog
|
Rok szkolny |
Uczeń: -systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień - rozumie, na czym polega uzależnieni, zna jego etapy i skutki społeczne
|
|
ANEKS NR 3
W roku szkolnym 2019/2020 w Technikum Nr 2 w Pasłęku przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego dotycząca oceny czy uczniom umożliwia się szeroki dostęp do wiedzy i informacji oraz rozwijania kompetencji informatycznych, jak i nabywania umiejętności uczenia się.
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
1. Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu uświadomienie problemu cyberprzemocy oraz wskazywać konsekwencje prawne przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni.
2. Należy zdecydowanie zwiększyć ilość zajęć przeprowadzanych z wykorzystaniem doświadczeń naukowych, ponieważ w opinii ankietowanych uatrakcyjniają one zajęcia, ułatwiają przyswojenie i poszerzanie wiedzy.
3. Powinno się kontynuować podjęte działania związane z organizacją wyjazdów na wszelkie wycieczki edukacyjne, targi rolnicze, gdyż uczniowie rozwijają dzięki temu swoje zdolności i zainteresowania, a także poszerzają wiedzę.
4. W ramach zdalnego nauczania należy ujednolicić sposób kontaktu i zdalnej pracy z uczniami poprzez wykorzystanie wspólnej platformy do komunikacji.
5. Należy przeprowadzić godzinę wychowawczą na temat zasobów szkolnej biblioteki i możliwości ich wykorzystania.
6. W codziennej pracy należy zwracać uwagę na różne potrzeby edukacyjne uczniów.
7. Należy kontynuować unowocześnianie bazy sprzętowej oraz dokształcanie nauczycieli w celu efektywniejszego wykorzystania sprzętu komputerowego i narzędzi internetowych.
II. Wnioski z nadzoru, diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz ewaluacji wewnętrznej:
1.
Zachęcanie nauczycieli do podejmowania indywidualnego doskonalenia
zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem technik multimedialnych i
sposobów kształcenia na odległość;
2. Zintensyfikowanie
działań
profilaktycznych ukazujących szkodliwy wpływ uzależnień, w tym urządzeń
telekomunikacyjnych.
3.
Kontynuowanie pracy nad wyeliminowaniem wulgarnego słownictwa oraz
stosowania używek wśród uczniów.
III. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020
1.Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
2.Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2020/2021 o następujące działania:
A. Zwrócić uwagę na realizację:
IV. Promocja zdrowia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
|
F |
1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. 3.Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. · lekcje wychowawcze i tematyczne na temat uzależnień · filmy na godzinie wychowawczej · tablice informacyjne · ulotki, broszury · zajęcia warsztatowe · współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki
nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
rok szkolny |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem. |
B. Wprowadzić zmiany w zapisie
IV. Promocja zdrowia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
5. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu.
|
I |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy
Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.
Przygotowanie uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z technologii cyfrowych w tym z zasobów dostępnych w Internecie, telewizji i telefonów komórkowych oraz uwrażliwienie na problem naruszenia godności osobistej innych (również w kształceniu na odległość) |
nauczyciele informatyki
wychowawcy
nauczyciele |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu
-umiejętnie i efektywnie korzysta z technologii cyfrowej, - szanuje godność osobistą innych użytkowników. |
C. Zintensyfikować działania
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia. |
S
S
S |
Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne, lekcje przedmiotowe), przestrzeganie zasad savoir-vivre.
Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.
Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie - potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole i poza nią
- w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe |
III. Równe szanse startu życiowego młodzieży
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
13. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowanie wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
|
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
bibliotekarz |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- korzysta z zasobów biblioteki szkolnej |
ANEKS NR 4
W roku szkolnym 2020/2021 w Technikum Nr 2 w Pasłęku przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego dotycząca oceny czy uczniowie dokonują świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z technologii cyfrowych, w tym z zasobów w Internecie, telewizji i telefonów komórkowych oraz czy są uwrażliwieni na problem naruszenia godności osobistej innych w mediach masowego przekazu (również w kształceniu na odległość).
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
1. Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu uświadomienie problemu cyberprzemocy oraz wskazywać konsekwencje prawne przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni.
2. Należy planować i organizować zajęcia, spotkania w zakresie profilaktyki – uzależnienia od komputera, internetu, telefonów (zdalne nauczanie przyczyniło się do pogłębienia problemu młodzieży).
3. Należy kłaść nacisk na odbudowę i poprawę relacji grupy rówieśniczej i integrację klasy.
4. Należy przeprowadzać dokształcanie nauczycieli i uczniów w sprawach najbardziej pilnych: integracja, radzenie sobie ze stresem, motywacja.
5. Należy zatrudnić w szkole psychologa w celu wsparcia pedagoga i wychowawców w związku z pogarszającą się umiejętnością uczniów w radzeniu sobie ze stresem, pokonywanie stanów depresyjnych wynikających z długotrwałej izolacji i kształcenia zdalnego
II. Wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku 2021/2022 dotyczące spraw wychowawczo-opiekuńczych, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz ewaluacji wewnętrznej:
1. Należy w przyszłym roku objąć szczególną opieką uczniów, którzy w czasie zdalnego nauczania sporadycznie łączyli się na zdalne zajęcia, a po powrocie do szkoły byli wycofani i nie radzili sobie z nauką.
2. Poszerzyć pomoc psychologiczną kierowaną do uczniów mających trudności w sferze emocjonalno – społecznej – prowadzenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej poszerzonej o pracę psychologa na terenie szkoły,
3. Mobilizować uczniów do systematycznej pracy i nauki.
4. Umożliwić uczestnictwa uczniów w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień poprzez udział w zajęciach prowadzonych przez realizatorów zewnętrznych oraz przez wychowawców.
5. Wypracować formy skuteczniejszej komunikacji między szkołą a rodzicami.
6. Zintensyfikować profilaktykę palenia papierosów.
III. Wypis z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3.
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji
klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy,
edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej
kultury, w tym osiągnięć duchowych
i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie
m.in. wycieczek edukacyjnych.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
IV. Wypis z wytycznych MEiN
Rekomendacje dla kadry pedagogicznej szkół i placówek:
1. Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
2. Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
3. Podjęcie działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga, terapeutę.
4. Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacji samopomocy koleżeńskiej.
Działania skierowane do uczniów:
5. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych działań do zdiagnozowanych potrzeb.
6. Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń m.in. Przez:
a. częste kontakty i rozmowy nauczycieli/pedagogów z uczniami, uczniów z uczniami, objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
b. podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
c. organizowanie częstych wyjść klasowych.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2021/2022 o następujące działania:
A. Zwrócić uwagę na realizację:
I Zwyczaje,
tradycja, samorządność szkoły
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich. |
S/D
I |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka. |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii |
cały rok szkolny
cały rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
- zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
- dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
- zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje |
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
9. Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej i integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
S
S
S
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych
Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. Organizowanie uroczystości szkolnych integrujących społeczność uczniowską (Walentynki, Mikołajki itp.)
Wycieczki i wyjścia klasowe
Uroczystości klasowe i szkolne
|
Pedagog,
wychowawcy
Samorząd Uczniowski
pedagog
wychowawcy
wychowawcy |
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -potrafi wartościować zachowanie swoje i innych -pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru -przestrzega norm współżycia społecznego przygotowany jest do radzenia sobie w trudnych sytuacjach -zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy |
VI Kształtowanie umiejętności uniwersalnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
6. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych. |
S/P (E) |
Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, organizowanie zbiórek pieniędzy i innych rzeczy dla potrzebujących( udział w akcjach: „Nakręć się na pomaganie”, Szlachetna paczka”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Góra Grosz”, pomoc zwierzętom w pasłęckim schronisku).
Pomoc koleżeńska (pomaganie w nauce). |
Opiekun samorządu uczniowskiego, wychowawcy
wychowawcy |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - potrafi dostrzegać ludzi potrzebujących pomocy
-wie, jak im pomóc lub gdzie szukać pomocy (zna instytucje pomocy społecznej i wie jak do nich dotrzeć)
- bierze udział w akcjach charytatywnych, chętnie angażuje się w wolontariat |
B. Wprowadzić zmiany w zapisie
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zmodyfikować i realizować zapis w punkcie 10 (pogrubiona czcionka) następujące działania
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
10. Radzenie sobie ze stresem. |
S
S
I |
Wspieranie młodego człowieka w sytuacji lęku i stresu psychicznego – warsztaty, pogadanki
Wsparcie uczniów i rodziców w sytuacji stresu egzaminacyjnego.
Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży. |
Nauczyciele pedagog/psycholog
nauczyciele, wychowawcy doradca zawodowy, psycholog
pedagog/psycholog |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - jest przygotowany do radzenia sobie w sytuacji stresu psychicznego |
IV Promocja zdrowia
Dopisać punkty 7 i 8 o treści:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
7. Wspieranie zdrowia psychicznego uczniów |
E
E
E |
Wspieranie uczniów poprzez rozmowy i terapię indywidualną z psychologiem lub pedagogiem
Ustalenie dyżuru psychologa szkolnego ułatwiających nieskrępowany dostęp do psychologa/pedagoga i zapewniający czas na rozmowę/terapię w sytuacjach trudnych
Zachęcanie i budowanie zaufania do psychologa szkolnego podczas godzin wychowawczych |
Psycholog, pedagog szkolny
Dyrektor
Psycholog, wychowawcy |
Cały rok
Sierpień 2021
Cały rok szkolny |
- uczniowie budują pozytywne nastawienie do pracy psychologa
- uczniowie mają nieograniczony dostęp do psychologa, |
8.
Ochrona
społeczności szkolnej przed zachorowaniem na |
F
F
F
F
F
F
F |
Przekazanie informacji uczniom o zagrożeniu biologicznym SARS-CoV-2, drogach rozprzestrzenia się wirusa, objawach choroby oraz skutków dla zdrowia- wykorzystanie pakietów edukacyjnych MEiN
Szczegółowe omówienie obowiązujących w szkole procedur bezpieczeństwa
Przekazanie rodzicom drogą elektroniczną lub na zebraniach aktualnych komunikatów GIS, MEiN z wytycznymi dotyczącymi postępowań w sytuacji zagrożenia pandemią
Ograniczenie dostępu osobom z zewnątrz na teren budynku szkolnego
Wyposażenie
sal lekcyjnych, świetlicy, szatni przy salach gimnastycznych,
pomieszczeń wejściowych, stołówki w środki dezynfekujące wraz z
dołączonym komunikatem
Udostępnianie informacji na stronie www szkoły o informacji o szczepieniach profilaktycznych
Udostępnienie informacji rodzicom i uczniom powyżej 12 r. życia o punktach szczepień w okolicy/ zorganizowanie punktu szczepień w placówce
|
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas
Wyznaczony pracownik szkoły
Opiekunowie sal
Osoba prowadząca stronę www
Dyrektor Wychowawcy |
Wrzesień 2021
Wrzesień 2021
Wrzesień 2021
Codziennie
Codziennie
Wrzesień 2021
Wrzesień 2021 |
- uczniowie i rodzice są świadomi zagrożenia i znają zasady i procedury obowiązujące w szkole dotyczące COVID 19
- uczniowie i rodzice czują się bezpiecznie w szkole
|
C. Zintensyfikować działania
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji. |
S |
Integracja uczniów we wszystkich klasach: zajęcia integracyjne
Udział uczniów w zajęciach na temat rozwiązywania konfliktów.
|
pedagog wychowawcy
pedagog, wychowawcy |
IX
rok szkolny
|
Uczeń: |
IV. Promocja zdrowa
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
5. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu.
|
I |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy
Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.
Przygotowanie uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z technologii cyfrowych w tym z zasobów dostępnych w Internecie, telewizji i telefonów komórkowych oraz uwrażliwienie na problem naruszenia godności osobistej innych (również w kształceniu na odległość) |
nauczyciele informatyki
wychowawcy
nauczyciele |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu
-umiejętnie i efektywnie korzysta z technologii cyfrowej, - szanuje godność osobistą innych użytkowników. |
IV. Promocja zdrowia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
|
F
|
1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
3.Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. - lekcje wychowawcze i tematyczne na temat uzależnień filmy na godzinie wychowawczej - tablice informacyjne - ulotki, broszury - zajęcia warsztatowe - współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki - pedagogizacja nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
rok szkolny |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem. |